Bu araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin mesleki motivasyonlarının ve okullarındaki örgütsel farkındalığa ilişkin görüşlerinin okullara ve öğretmenlere ilişkin çeşitli değişkenler bakımından araştırılması ve okullardaki örgütsel farkındalığın öğretmenlerin mesleki motivasyonlarını yordayıcılığının test edilmesi amaçlanmaktadır. Yordayıcı korelasyonel desendeki bu araştırmanın örneklemi, Şanlıurfa ilindeki ortaokullarda görev yapan ve basit tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 312 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, öğretmenlerin mesleki motivasyonlarının ve okullarda örgütsel farkındalığın incelenmesine yönelik ölçekler aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde, Pearson korelasyon analizi, basit doğrusal regresyon analizi, betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi ve tek yönlü varyans analizi ile bağlantılı olarak Welch ve Brown-Forsythe, Tamhane’s T2 ve Scheffe testleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, ortaokul öğretmenlerinin mesleki motivasyonunun cinsiyet, branş ve mesleki deneyim değişkenlerine göre farklılık gösterdiğine işaret etmiştir. Ortaokul öğretmenlerinin mesleki motivasyonu ile ortaokullardaki örgütsel farkındalık arasında ise pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Okullardaki örgütsel farkındalığa ilişkin öğretmen görüşleri, öğretmenlerin mesleki motivasyonunun anlamlı bir yordayıcısı olarak belirlenmiştir.
The purpose of this research is to investigate the secondary school teachers’ professional motivation and their opinions on organizational mindfulness in their schools in terms of various variables related to schools and teachers, and to test whether organizational mindfulness in schools predicts teachers’ professional motivation. The sample of this predictive correlational study consists of 312 teachers working in secondary schools in Şanlıurfa province and selected by simple random sampling. The data of the research were collected through the scales for examining the professional motivation of teachers and the organizational mindfulness in schools. Pearson correlation analysis, simple linear regression analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way analysis of variance and Welch and Brown-Forsythe, Tamhane’s T2 and Scheffe tests in conjunction with one-way analysis of variance were used in the data analysis. The findings pointed out that the professional motivation of secondary school teachers differs according to gender, branch and seniority variables. There is a positive relationship between the professional motivation of secondary school teachers and the organizational mindfulness in secondary schools. Teachers’ opinions on organizational mindfulness in schools were found to be a significant predictor of teachers’ professional motivation.