Uluslararası 5 Ocak Sosyal ve Beşeri Bilimler Kongresi, Adana, Turkey, 3 - 05 January 2020, pp.55
Ülkemizde 21.01.2017 tarih ve 6771 sayılı Kanun ile yapılan Anayasa Değişiklikleri, 16.04.2017
tarihinde halkoylamasına sunularak kabul edilmiş, buna ilişkin 27.04.2018 tarihli ve 663 sayılı Yüksek
Seçim kurulu Kararı Resmi Gazete ’de yayımlanarak yürürlüğe sokulmuştur. Anayasa Değişikliği
sonrasında uygulanmasına başlanılan Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçiş ile birlikte, kamu
yönetimi ve kamu mali kurumları yapısında önemli değişiklikler gerçekleştirilmiştir. Başta 2709 sayılı
18.10.1982 Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nda olmak üzere, uygulamada birçok kamu mali
kurumunun yapısı ve işleyişi revize edilmiştir. Bu bağlamda Anayasamızın Dördüncü Kısım “Mali ve
Ekonomik Hükümler” Başlığı altında yer alan Birinci Bölüm “Mali Hükümler” kısmındaki 160-161-
162-163 ve 164. Maddelerini kapsayan, saydığımız kimi maddeleri mülga hale getiren bu değişiklikler
çalışmamızda ayrıntılı şekilde değerlendirilecektir. Ayrıca Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’nun
hazırlanış ve uygulanış esaslarına ilişkin olarak yetkili kurumların yapısına yönelik yeni düzenlemeler
mevcuttur. Bu düzenlemelerle Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu’nun 1 sayılı Cetveline ekli yürütme
organlarından olan Bakanlıkların sayısı 26’dan 16’ya indirilmiştir. Ayrıca bütçe kanununun hazırlanma
ve uygulanma esaslarını yürüten Maliye Bakanlığı ve ona bağlı Bütçe ve Mali kontrol Genel
Müdürlüğü’nden(BUMKO) bu bütçe düzenlemesi ve uygulaması ile ilgili bu görev alınarak BUMKO
mülga hale getirilmiş ve Maliye Bakanlığı Hazine Müsteşarlığı ile birleştirilerek yeni bir teşkilat
yapısına kavuşturulmuştur. Çalışmamızda bu konular ayrıntıları ile ele alınacaktır.
Anahtar Kelimeler: Anayasa Revizyonu, Kamu Mali Yönetimi, Mali Kurumlar