Investigation into Classroom Teachers’ Professional Innovation Tendencies


YÜCEER E., TÜMKAYA S.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, no.1, pp.72-94, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

This study examines the professional innovativeness tendencies of primary school teachers by analyzing factors, such as gender, seniority, education level, institution type, willingness to enter the profession, location of employment, and participation in professional development training. Using a descriptive survey model, data were collected from 360 classroom teachers (196 female, 164 male) from the Osmaniye Provincial Directorate of National Education during the 2020–2021 academic year. The "Professional Innovativeness Tendencies Scale for Classroom Teachers" and a personal information form were used to collect data. Results showed that the professional innovativeness tendency of classroom teachers was "good above average". According to the scale of the total score, it was seen that female teachers compared to male teachers and teachers working in private schools compared to teachers working in public schools were more innovative. In addition, it was determined that the professional innovation levels of teachers who participated in professional development programs in the last year and those who chose the profession willingly were higher. There was no significant difference between classroom teachers’ professional innovativeness tendency scores and professional seniority, level of education and place of work.
Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin mesleki yenilikçilik eğilim düzeylerini incelemek amaçlanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin mesleki yenilikçilik eğilimleri cinsiyet, mesleki kıdem, eğitim düzeyi, görev yapılan kurum türü, öğretmenlik mesleğini isteyerek seçme durumu, görev yapılan yerleşim birimi, son bir yıl içerisinde mesleki gelişim eğitimlerine katılma durumlarına göre ele alınmıştır. Araştırma nicel araştırma modellerinden betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada kullanılan veriler 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında Osmaniye İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda görev yapan 360 sınıf öğretmeninden (196 kadın, 164 erkek) elde edilmiştir. Araştırmada “Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Yenilikçilik Eğilimleri Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenlerinin meslek yenilikçilik düzeylerinin “ortanın üstünde iyi düzeyde” olduğu tespit edilmiştir. Ölçek toplam puanına göre kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere oranla, özel okulda çalışan öğretmenlerin devlet okulunda çalışan öğretmenlere oranla daha yenilikçi oldukları anlaşılmıştır. Öğretmenlik mesleğini isteyerek seçen öğretmenlerin ve son bir yılda mesleki gelişim programına katılan öğretmenlerin mesleki yenilikçilik eğilimlerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin mesleki yenilikçilik eğilim puanları ile mesleki kıdem, eğitim düzeyi, görev yapılan yerleşim birimi arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.