I. Uluslararası Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Sempozyumu UBEST 2019, İzmir, Turkey, 2 - 04 May 2019, pp.415, (Summary Text)
Cinsiyet kavramı, insanın varoluşundan itibaren sosyal hayatta önemli bir etken olarak yer almıştır. Aslında cinsiyet,
insanın doğuştan getirdiği fizyolojik özelliklerin tanımlamasıdır. Buna bağlı olarak gelişen sosyal, psikolojik, ekonomik
vb. özellikler ise kişinin toplumsal cinsiyetini meydana getirir. Toplum içerisinde zamanla şekillenen toplumsal cinsiyet,
sahip olunulan özelliklere toplumun farklı değerler atfetmesi sonucunda çeşitli ayrımlara yol açmaktadır. Biyolojik olarak
kadınve erkekolaraktanımlanan cinsiyete toplumunyüklediği anlamlar,bireylerin kişilik oluşumlarını temelden etkilerken aynı
zamanda aralarında keskin bir ayrımı da beraberinde getirmektedir. Bu açıdan, toplumsal cinsiyete yönelik eşitliği sağlamak,
bireylerin yaşamın her alanında eşit haklara sahip olarak yer alması, eşit fırsatlardan yararlanması açısından önemlidir.
Eğitim, diğer tüm sosyal alanlarda olduğu gibi toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik farkındalığın geliştirilmesi, eşitlikçi
bir tutumun kazandırılması açısından oldukça etkilidir. Bu bağlamda, öncelikle öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitliğine
yönelik farkındalıklarının belirlenmesi, öğrencilere eşitlikçi bir tutum kazandırmaya yönelik çalışmalara temel
oluşturabilir. Tüm bunlardan hareketle, araştırmanın amacını, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğine
yönelik görüşlerinin belirlenmesi oluşturmuştur. Araştırma, betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcılarını, 2017-
2018 eğitim-öğretim yılında Adana ili merkez ilçelerinde yer alan devlet okullarındaki 150 öğrenci oluşturmuştur. Veri
toplama sürecinde, araştırmacı tarafından hazırlanan “Toplumsal CinsiyetAlgılarıFormu”kullanılmıştır.Buformda üçörnek
olay ve bu örnek olaylara yönelik sorular yer almıştır. Ayrıca, formun ikinci kısmında kısa bir öykü anlatılarak öğrencilerin bu
öyküyü resmetmeleri istenmiştir. Araştırmanın veri analizi sürecinde, içerik analizinden yararlanılmaktadır. Veri analizi süreci
devam etmektedir. Araştırmanın bulguları, NVİVO programında yapılacak analizler sonucunda şekillerden yararlanılarak
sunulacaktır. Araştırmada, öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik algılarını ve farkındalıklarını ortaya koyacak
değerli bulgular elde edileceği düşünülmektedir.