Toplumsal Cinsiyet Eşitliği: İlkokul Öğrencilerinin Görüşlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma


Yolcu E.

I. Uluslararası Bilim Eğitim Sanat ve Teknoloji Sempozyumu UBEST 2019, İzmir, Turkey, 2 - 04 May 2019, pp.415, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: İzmir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.415
  • Çukurova University Affiliated: Yes

Abstract

Cinsiyet kavramı, insanın varoluşundan itibaren sosyal hayatta önemli bir etken olarak yer almıştır. Aslında cinsiyet, insanın doğuştan getirdiği fizyolojik özelliklerin tanımlamasıdır. Buna bağlı olarak gelişen sosyal, psikolojik, ekonomik vb. özellikler ise kişinin toplumsal cinsiyetini meydana getirir. Toplum içerisinde zamanla şekillenen toplumsal cinsiyet, sahip olunulan özelliklere toplumun farklı değerler atfetmesi sonucunda çeşitli ayrımlara yol açmaktadır. Biyolojik olarak kadınve erkekolaraktanımlanan cinsiyete toplumunyüklediği anlamlar,bireylerin kişilik oluşumlarını temelden etkilerken aynı zamanda aralarında keskin bir ayrımı da beraberinde getirmektedir. Bu açıdan, toplumsal cinsiyete yönelik eşitliği sağlamak, bireylerin yaşamın her alanında eşit haklara sahip olarak yer alması, eşit fırsatlardan yararlanması açısından önemlidir. Eğitim, diğer tüm sosyal alanlarda olduğu gibi toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik farkındalığın geliştirilmesi, eşitlikçi bir tutumun kazandırılması açısından oldukça etkilidir. Bu bağlamda, öncelikle öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik farkındalıklarının belirlenmesi, öğrencilere eşitlikçi bir tutum kazandırmaya yönelik çalışmalara temel oluşturabilir. Tüm bunlardan hareketle, araştırmanın amacını, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik görüşlerinin belirlenmesi oluşturmuştur. Araştırma, betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcılarını, 2017- 2018 eğitim-öğretim yılında Adana ili merkez ilçelerinde yer alan devlet okullarındaki 150 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama sürecinde, araştırmacı tarafından hazırlanan “Toplumsal CinsiyetAlgılarıFormu”kullanılmıştır.Buformda üçörnek olay ve bu örnek olaylara yönelik sorular yer almıştır. Ayrıca, formun ikinci kısmında kısa bir öykü anlatılarak öğrencilerin bu öyküyü resmetmeleri istenmiştir. Araştırmanın veri analizi sürecinde, içerik analizinden yararlanılmaktadır. Veri analizi süreci devam etmektedir. Araştırmanın bulguları, NVİVO programında yapılacak analizler sonucunda şekillerden yararlanılarak sunulacaktır. Araştırmada, öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik algılarını ve farkındalıklarını ortaya koyacak değerli bulgular elde edileceği düşünülmektedir.