ÖZET
Sosyal ağlar girişimcilere, güç, bilgi, sermaye gibi kaynakların yanı sıra diğer ağlara
ulaşma, fırsat yaratma, fırsatları fark etme ve değerlendirme imkanı sağlamakta, tavsiye
alma, problem çözme konularında destek vermekte, itibar kazandırmaktadır. Böylece
sosyal ağlar girişimci faaliyetlerini desteklemekte, ekonomik ve sosyal gelişime katkı
sağlamaktadır. Bu amaçla çalışmada, Adana İli?nde faaliyet gösteren 109 yapı
müteahhidinin kurulum aşamasında, ilk beş yıllık süreçte ve günümüzde
gerçekleştirdiği iş kurma ve geliştirme faaliyetlerinde sosyal ağların rolü incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Girişimcilik, Sosyal Ağlar, Sosyal Ağ Kuramı, İş Kurma ve
Geliştirme Faaliyetleri
ABSTRACT
Social networks provide resources like power, knowledge, capital etc., as well as
reaching other networks, chance to create, realize and use the opportunity, support by
giving advice, solving problems and build a reputation. Social relationships and social
context affects not only entrepreneurs but also entrepreneurs? performance and change
economic results of entrepreneurship. Thus, social networks support entrepreneurial
activities, contribute economic and social development. The data used for the study was
collected by conducting a survey from 109 building contractors in Adana to search the
role of the social network on chosing strategic alliances at establish stage, first five
years stage and recent stage.
Keywords: Entrepreneurship, social networks, social network theory, business start-up
(business establishment) and development activities