11. Uluslararası Yeni Dünyada İletişim Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 15 - 17 Aralık 2023, ss.251-257
Bu çalışmada popüler kültürün geleneksel yayılma mecrası olan televizyon ile güncel yayılma biçimi olarak kabul edilen yeni medya arasındaki ilişki ortaya konularak popüler kültürün dönüşümü incelenmiştir. Popüler kültür kitle iletişim araçlarıyla daha yaygın ve etkin bir alan haline gelmiştir. Kitle iletişim araçları ile topluma ulaşan ve toplumun kitleye dönüşmesinde etkili olan popüler kültür ürünleri hayatın her alanında karşımıza çıkar. Çağdaş sanayi toplumlarında kültür kendine özgü üretim koşulları olan bir endüstriye dönüşmüştür. Medya ise kültür endüstrisinin üretim ve pazarlama işlevini yerine getiren en önemli araç olarak karşımıza çıkmaktadır. Yaşamın her alanını kapsayan popüler kültürün kuşkusuz sayısız alt alanı ve farklı kategorileri vardır. Araştırmada, gündelik yaşam içindeki çeşitli popüler kültür temsilleri vurgulanarak özellikle televizyon izleme edimi ve yeni medyanın kullanımı başlıca popüler kültür alanı / temsili olarak ele alınmıştır. İçinde bulunduğumuz enformasyon çağında yeni iletişim teknolojileri ve özelinde yeni medya gündelik yaşam içerisinde popüler kültürün en önemli deneyim alanlarının başında gelmektedir. Radyo, gazete, televizyon gibi kitle iletişim araçları günümüzde artık geleneksel, anaakım (mainstream) veya eski medya olarak tanımlanmaktadır. İçeriğinde ses, metin ve görüntüyü bir arada sunan geleneksel medyanın yapısı gereği yayınlarını, mesajlarını -yeni medyaya oranla daha edilgen olarak kabul edilen- kitlelere yukardan aşağıya doğru ilettiği ileri sürülür. Geleneksel medyadan farklı olarak sayısal teknolojiler kullanılarak üretilen yeni medya platformlarının ve içeriklerinin ise görüntü, ses ve metni yine bir arada sunarken yoğun etkileşime dayalı çok yönlü iletişim olanağı sağladığı görülür. Eski (geleneksel) ve yeni medya arasındaki benzeşim / ayrım noktalarından hareketle yapılan bu araştırmada popüler kültür alanında yaşanılan dönüşümün ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu bağlamda popüler kültürün dönüşümü, popüler kültürün oluşum ve yayılım alanı olarak televizyon izleme edimi ve yeni medya kullanımı aracılığıyla genel tarama modeli kullanılarak incelenmiştir.
Anahtar kelimeler: Popüler Kültür, Gündelik Yaşam, Televizyon, Yeni Medya.