PİSA-2018, ABİDE-2018 VE TYT-2020 SINAVLARI ÜZERİNDEN ÖĞRENCİLERİN OKUMA BECERİLERİ DÜZEYİNE İLİŞKİN DURUM TESPİTİ VE İNCELEMESİ


Aksöz A. S.

CUKUROVA 6TH INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCHES CONFERENCE, Adana, Türkiye, 5 - 06 Mart 2021, ss.22-35

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.22-35
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Okuma becerileri öğrencinin dil hâkimiyetini gösteren önemli unsurlardan bir tanesidir ve eğitim yaşamı boyunca etkisini göstermektedir. Okuduğu bir metni anlayabilme, konusunu ifade edebilme, muhakeme etme, yorumlama, okunan metin içerisinde önemli ile önemsiz bilgileri ayırt edebilme ve özetleyebilme gibi unsurları içersinde barındıran okuma becerilerindeki yetersizlik ve eksiklikler kendisini sadece sözel derslerde değil sayısal derslerde ve yabancı dil öğreniminde de göstermektedir. Özellikle “2023 Eğitim Vizyonu” ile karşımıza çıkan beceri temelli veya toplumda yaygın olarak “yeni nesil sorular” diye adlandırılan soruların uygulanmaya başlanmasıyla okuma becerilerinin önemi daha da artmıştır. Ülkemizde özellikle üç yılda bir yapılan PISA sınavlarında beklenen sonuçların elde edilememesi tartışma yaratmakta ve dönemsel de olsa eğitim sistemimizin sorgulanmasına neden olmaktadır. 15 Yaş grubuna yönelik olan bu sınavda ortaya çıkan beceri düzeyini yerli muadili diyebileceğimiz “Akademik İzlenmesi ve Değerlendirilmesi” (ABİDE)-2018 ve daha üst yaş grubuna yönelik olan ve adayların sözel ve sayısal alanlarda sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinliklerini ölçmeyi amaçlayan “Temel Yeterlik Testi” (TYT) ile karşılaştırdığımızda benzer bir manzaranın karşımıza çıktığını görmekteyiz. TYT Türkçe testi Türkçeyi doğru kullanma, okuduğunu anlama ve yorumlama, kelime hazinesi, temel cümle bilgisi ve imla kurallarını kullanma becerilerini ölçmeyi amaçlanmakta olup içerik ve kapsamı açısından bir anlamda düzey belirleme sınavı olarak da değerlendirilmesi yanlış olmaz. Ülkemizde yapılan merkezi sınavların eğitim sistemimiz hakkında ortaya koydukları sonuçlar itibarıyla yeterince incelenmediğini ve yayınlanan raporlarda özellikle temel beceri alanlarından olan okuma becerilerindeki soruna eğilmediği tespit edilmiştir. Çalışmada Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütünün, Milli Eğitim Bakanlığının ve T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezinin yayımlarından ulaşılan veriler doküman inceleme yoluyla toplanıp içerik analizi gerçekleştirilecektir. Çalışmada PISA-2018 sınavında okuma becerileri alanında ortaya çıkan düzeyin ülkemizde yapılan ABİDE-2018 ve TYT-2020 sınav sonuçları ile karşılaştırılıp ortaya çıkan okuma becerileri düzeylerinin farklılık gösterip göstermediği, öğrencilerin TYT-2020 sınavında okuma becerileri açısından nasıl bir düzeyde olduğu, okuma becerileri kapsamında hangi sorularda sorunlar yaşadığı ortaya koyulacaktır.