Cukurova 6th International Scientific Researches Conference, Adana, Türkiye, 5 - 06 Mart 2021, ss.22-35
ÖZET
Okuma becerileri öğrencinin dil hâkimiyetini gösteren
önemli unsurlardan bir tanesidir ve eğitim yaşamı boyunca etkisini
göstermektedir. Okuduğu bir metni anlayabilme, konusunu ifade edebilme,
muhakeme etme, yorumlama, okunan metin içerisinde önemli ile önemsiz bilgileri
ayırt edebilme ve özetleyebilme gibi unsurları içersinde barındıran okuma
becerilerindeki yetersizlik ve eksiklikler kendisini sadece sözel derslerde
değil sayısal derslerde ve yabancı dil öğreniminde de göstermektedir. Özellikle
“2023 Eğitim Vizyonu” ile karşımıza çıkan beceri temelli veya toplumda yaygın
olarak “yeni nesil sorular” diye adlandırılan soruların uygulanmaya
başlanmasıyla okuma becerilerinin önemi daha da artmıştır. Ülkemizde özellikle
üç yılda bir yapılan PISA sınavlarında beklenen sonuçların elde edilememesi
tartışma yaratmakta ve dönemsel de olsa eğitim sistemimizin sorgulanmasına
neden olmaktadır. 15 Yaş grubuna yönelik olan bu sınavda ortaya çıkan beceri
düzeyini yerli muadili diyebileceğimiz “Akademik İzlenmesi ve
Değerlendirilmesi” (ABİDE)-2018 ve daha üst yaş grubuna yönelik olan ve
adayların sözel ve sayısal alanlarda sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve
yetkinliklerini ölçmeyi amaçlayan “Temel Yeterlik Testi” (TYT) ile
karşılaştırdığımızda benzer bir manzaranın karşımıza çıktığını görmekteyiz. TYT
Türkçe testi Türkçeyi doğru kullanma, okuduğunu anlama ve yorumlama, kelime
hazinesi, temel cümle bilgisi ve imla kurallarını kullanma becerilerini ölçmeyi
amaçlanmakta olup içerik ve kapsamı açısından bir anlamda düzey belirleme
sınavı olarak da değerlendirilmesi yanlış olmaz. Ülkemizde yapılan merkezi
sınavların eğitim sistemimiz hakkında ortaya koydukları sonuçlar itibarıyla
yeterince incelenmediğini ve yayınlanan raporlarda özellikle temel beceri
alanlarından olan okuma becerilerindeki soruna eğilmediği tespit edilmiştir.
Çalışmada Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütünün, Milli Eğitim Bakanlığının
ve T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezinin yayımlarından ulaşılan veriler
doküman inceleme yoluyla toplanıp içerik analizi gerçekleştirilecektir.
Çalışmada PISA-2018 sınavında okuma becerileri alanında ortaya çıkan düzeyin
ülkemizde yapılan ABİDE-2018 ve TYT-2020 sınav sonuçları ile karşılaştırılıp
ortaya çıkan okuma becerileri düzeylerinin farklılık gösterip göstermediği,
öğrencilerin TYT-2020 sınavında okuma becerileri açısından nasıl bir düzeyde
olduğu, okuma becerileri kapsamında hangi sorularda sorunlar yaşadığı ortaya
koyulacaktır.