DAVİD HOCKNEY’İN FOTO-KOLAJ RESİMLERİ


Tire S.

ART&DESIGN-2021 International Congress on Art and Design Research and Exhibition, Niğde, Türkiye, 21 - 22 Haziran 2021, ss.937-953

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Niğde
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.937-953
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet: Bu çalışma, David Hockney’in polaroidlerle ve fotoğraflarla yaptığı kolajlarında,

farklı açılardan bakarak yüzeyde yarattığı resimsel birleşimin sanatsal ve görsel

özelliklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Sanat dünyasında daha çok Pop-Art sanatçısı

olarak tanınan Hockney uzun sanat yaşamı boyunca resimden hiç uzaklaşmamış bir

sanatçıdır. Ancak resimlerinin her zaman bir tamamlayıcısı olarak düşündüğü

teknolojiden de uzak durmamıştır. Polaroid, fotoğraf, faks, fotokopi, iPhone ve iPad gibi

birçok malzemeyi kullanması onun sadece yeni biçimsel yenilikler keşfetmesini

sağlamakla kalmamış aynı zamanda sanatsal bakma biçimini de zenginleştirmiştir.

Çalışmalarına bakıldığında özellikle optik ve fotoğrafın her zaman ilgisini çektiği görülür.

Hatta resimlerinde fotoğraftan sıklıkla yararlanmıştır. Bununla birlikte fotoğrafla yaptığı

kolaj çalışmaları resme ve sanata bakışında çok önemli değişikliklere neden olmuştur.

Polaroidle ve fotoğraflarla gerçekleştirdiği kolaj çalışmaları Hockney’in resim düzlemi ve

yüzeyine bakma biçimini değiştiren en önemli örnekleridir. Foto-kolajlarında fotoğrafın tek

bakışlı perspektifini değiştirerek çok boyutlu bir görsel algı yaratmayı denemiştir. Picasso

ve Kübizmle ilgili düşünceleri fotoğraflarla gerçekleştirdiği bu yeni bakma biçiminde

önemli rol oynamıştır. Sonuç olarak Hockney’in kolajlarında yarattığı bu çok boyutlu etki

fotoğrafın zaman olgusunu değiştirmesinden gelmektedir. Fotoğraf sadece an’la ilgilidir.

Oysa Hockney her karesi farklı an’ların birleşiminden oluşan bir süreci resmederek

izleyiciyi yaşamın ve sürecin içine taşımaktadır.

Anahtar Kelimeler: Kolaj, fotoğraf, çok boyutluluk, foto-kolaj