ART&DESIGN-2021 International Congress on Art and Design Research and Exhibition, Niğde, Türkiye, 21 - 22 Haziran 2021, ss.937-953
Özet: Bu çalışma, David Hockney’in polaroidlerle ve fotoğraflarla yaptığı kolajlarında,
farklı açılardan bakarak yüzeyde yarattığı resimsel birleşimin sanatsal ve görsel
özelliklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Sanat dünyasında daha çok Pop-Art sanatçısı
olarak tanınan Hockney uzun sanat yaşamı boyunca resimden hiç uzaklaşmamış bir
sanatçıdır. Ancak resimlerinin her zaman bir tamamlayıcısı olarak düşündüğü
teknolojiden de uzak durmamıştır. Polaroid, fotoğraf, faks, fotokopi, iPhone ve iPad gibi
birçok malzemeyi kullanması onun sadece yeni biçimsel yenilikler keşfetmesini
sağlamakla kalmamış aynı zamanda sanatsal bakma biçimini de zenginleştirmiştir.
Çalışmalarına bakıldığında özellikle optik ve fotoğrafın her zaman ilgisini çektiği görülür.
Hatta resimlerinde fotoğraftan sıklıkla yararlanmıştır. Bununla birlikte fotoğrafla yaptığı
kolaj çalışmaları resme ve sanata bakışında çok önemli değişikliklere neden olmuştur.
Polaroidle ve fotoğraflarla gerçekleştirdiği kolaj çalışmaları Hockney’in resim düzlemi ve
yüzeyine bakma biçimini değiştiren en önemli örnekleridir. Foto-kolajlarında fotoğrafın tek
bakışlı perspektifini değiştirerek çok boyutlu bir görsel algı yaratmayı denemiştir. Picasso
ve Kübizmle ilgili düşünceleri fotoğraflarla gerçekleştirdiği bu yeni bakma biçiminde
önemli rol oynamıştır. Sonuç olarak Hockney’in kolajlarında yarattığı bu çok boyutlu etki
fotoğrafın zaman olgusunu değiştirmesinden gelmektedir. Fotoğraf sadece an’la ilgilidir.
Oysa Hockney her karesi farklı an’ların birleşiminden oluşan bir süreci resmederek
izleyiciyi yaşamın ve sürecin içine taşımaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kolaj, fotoğraf, çok boyutluluk, foto-kolaj