13. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Hatay, Türkiye, 4 - 06 Eylül 2020
Beş
faktör yaklaşımının temelini, algılanan farklı kişilik özelliklerinin çeşitli
kültürlerin günlük yaşamlarındaki söylemlerine yansıyacağı ve bireysel
farklılıkların dilde farklı sözcükler halinde kodlanacağı görüşü
oluşturmaktadır (Somer, 1998).
Psikolojik danışma sürecine dahil olan danışanların kişilik
özelliklerinin günlük yaşamlarını ve dolayısıyla danışma sürecini de etkilediği
bilinmektedir (Henriques,
2017). Ancak alan yazın incelendiğinde, danışanların kişilik özellikleri
ile danışma süreci arasındaki ilişkiyi inceleyen çok fazla araştırmaya
rastlanmamıştır. Bu araştırmanın genel amacı, danışanların beş faktör modeline
göre belirlenen kişilik özelliklerinin psikolojik
danışma süreci ile ilişkisinin incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu
2019-2020 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinin Rehberlik ve
Psikolojik Danışmanlık bölümünde öğrenimine devam etmekte olan 47’si kadın,
15’i erkek toplam 62 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplamak amacıyla Beş Faktör Kişilik Envanteri (BFKÖ), Yaşantı ve Davranışlarda
Değişim Ölçeği (YADA) ve Oturum Değerlendirme Ölçeği (Danışan ve Danışman
Formu) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, danışanların beş faktör kişilik
ölçeği ile belirlenen dışadönüklük (r= .37, p<.05) , öz disiplin (r= .28,
p< .05) ve nevrotiklik (r= -.43, p<.05) puanları ile danışma sürecindeki başarı arasında
anlamlı ilişkilere rastlanmıştır. Bunun yanında danışanların oturum
değerlendirme puanları ile danışma başarısı arasında (r=.26, p<.05) ve
danışanlarla psikolojik danışmanların oturum değerlendirme puanları arasında
(r= .58, p< .05) anlamlı ilişkilere rastlanmıştır.
Anahtar
Kelimeler: Danışma Süreci, Danışma Başarısı, Kişilik
özellikleri, Beş faktör kişilik modeli.