3rd Internation Symposium of Scientific Research and Innovative Studies, Balıkesir, Türkiye, 15 - 18 Mart 2023
Sosyal penetrasyon teorisi, bir ilişki
geliştikçe iletişimin yüzeyselden daha derine ve daha anlamlı hale geldiğini
iddia etmektedir. Bu teori 1973'te Irwin Altman ve Dalmas Taylor tarafından
şekillendirilmiştir (Communication Theory, 2022). Sosyal penetrasyon, özellikle
kendini ifşa etme yoluyla gerçekleştirilir, kişinin kendisi hakkında bilgi ifşa
etme amaçlı bir süreçtir. Kendini açma, ilişkilerdeki yakınlığı belirli bir
noktaya kadar artırır. Sosyal nüfuz, romantik ilişkiler, arkadaşlıklar, sosyal
gruplar (örneğin dini gruplar veya futbol kulüpleri) ve iş ilişkileri dâhil
olmak üzere farklı bağlamlarda ortaya çıkabilir. Teori ayrıca çevrimiçi flört ve
sanal ekipler gibi bilgisayar aracılı iletişim bağlamlarında da uygulanmıştır
(Carpenter ve Greene, 2015, 1). Yabancı uyruklu öğrenciler de herhangi bir
yabancı uyruklu birey gibi kendininkinden farklı bir toplumsal yaşam içerisine
dâhil olmaya çalışmaktadır. bu entegrasyon sürecinde çeşitli zorluklar ve
engellerle karşılaşma olasılığı olan bu bireylerin diğer bireylerden farkı ise
yüksek öğretim kurumlarının olanaklarından istifade edebilecekleridir. Bu
kapsamda düşünüldüğünde öğrencilerinin gruplara dahil olabilme, arkadaşlık
kurabilme, gündemi ve eğitim fırsatlarını takip edebilme pratikleri ile kariyer
planlamaları yapabilme durumlarının sosyal penetrasyon modeli ile irdelemeye
çalışmak bu araştırmanın temel amacıdır. Öğrencilerin eğitim süreçleri boyunca
karşılaştıkları engeller ve bu engelleri aşarak entegrasyon olabilme
durumlarının sosyal penetrasyon teorisi ile açılanıp açıklanamayacağı sorusu
ise araştırmanın temel problemini oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen
bulgulara göre, Türkiye'de yükseköğretim eğitimi gören yabancı uyruklu
öğrencilerin bireysel anlamda karşılaştıkları temel problemler, sosyal medya
kullanım biçimleri, entegrasyon süreçleri birbirine benzerlik göstermektedir.
Temel olarak entegrasyon süreçlerinde dil öğrenme, arkadaşları ile iletişim
kurabilme, eğitim sonrası kariyer planlama konularında zorluklar yaşanmaktadır.
Diğer yandan üniversitenin sağladığı olanaklar, kamu kurumlarının sağladığı
entegrasyon destekleri ve gerçek sosyal yaşamlarında gelişen dayanışma kültürü
büyük avantajlar sağlamaktadır.