Bu çalışmanın temel amacı Türkiye?de son yıllarda alternatif bir turizm türü
olarak gelişmekte olan, genelde sağlık turizmi, özelde ise hızlı bir gelişme gösteren
medikal turizmin Türkiye?deki durumunun irdelenmesi ve JCI akreditasyon
belgesine sahip olan sağlık kuruluşlarının web sitelerinin incelenmesidir. Dünya
genelinde internet üzerinden yapılan aramalar % 4,5 oranında sağlık ile ilgilidir.
Sağlık kuruluşlarının web sitelerinin kalitesi medikal turizmin gelişmesi açısından
önemlidir. Bu çalışmada JCI akreditasyon belgesine sahip sağlık kuruluşlarının web
sitelerinin içerikleri Maifredi vd. (2010) tarafından geliştirilen ölçek ile analiz
edilmiştir. Ölçek teknik faktörler, hastane bilgileri ve hizmetleri, kabul ve sağlık
hizmetleri, interaktif çevrimiçi hizmetler ve dış faaliyetler olmak üzere beş boyut ve
85 sorudan oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçeğin 0,853 ile yüksek derece
güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada dikkat çeken bazı önemli
bulgular arasında yabancı dillerde hastanelerin web sitelerine girme oranı,
hastanelerin konumları ve iletişim konularında bilgi verme oranı, anlaşmalı
kurumların sunulması ve internet üzerinden randevu olanaklarının bulunması oranı
yüksek bulunmuştur. Ancak hastanelerin, hizmetlerinin ücretleri ve maliyetleri
konusunda bilgi vermedikleri görülmüştür.
This study's main purpose is to investigate the state of health tourism in
general and fast-growing medical tourism in particular which are the developing
alternative forms tourism in Turkey in recent years and to evaluate websites of
health organizations having JCI accreditation certificate.. Studys shows that almost
4.5% of search made on the internet worldwide is about health. Therefore, the
quality of healthcare organizations? websites seems to be important for the
development and growth of medical tourism. In this study, the content of websites of
health institutions which have JCI accreditation certificate were analyzed with a
scale developed by Maifredi et al. (2010). Scale consists of five parts listed as technical factors, hospital information and services, acceptance and health services,
interactive online services and external activities and 85 questions. The scale used
in the study was concluded to be highly reliable with 0.853. Among the findings
which pointed out in the study; ratio of the entering into website of hospitals in
foreign languages, rate of the information provided about hospital? location and
contact information, ratio of presentation of the institutions working under an
agreement and possibility of appointment over the internet have high rates. But it
was indicated that hospitals didn?t provide information about fees and costs of
hospital services.