Journal of Tourism and Gastronomy Studies, cilt.7, sa.4, ss.3140-3155, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı, festivalin kalitesini belirleyen program, alana yönelik imkânlar
(hediyelik eşya, yiyecek içecek hizmetleri) ve bilgilendirme boyutlarının festivalin
algılanan değerine, tatminine ve sadakate etkisini ölçmektir. Bu kapsamda Adana Kebap ve
Şalgam Festivali’ne katılan 423 kişiye anket uygulanmıştır. Ancak yapılan çok değişkenli
normal dağılım ve sapan analizi sonrası 393 anket ile çalışma yürütülmüştür. Algılanan
festival kalitesi boyutları ile festival değeri-memnuniyeti-sadakati arasındaki ilişkiyi
açıklamak için korelasyon analizi yapılmıştır. Korelasyon analizi sonucu elde edilen
bulgulara göre, algılanan değer ile algılanan festival kalite boyutlarından festival programı
(r=0.754, p<0.01) arasında yüksek düzeyde pozitif yönde ilişki, algılanan memnuniyet ile
algılanan festival kalite boyutlarından biri olan festival programı (r=0.760, p<0.01) arasında
yüksek düzeyde pozitif yönde ilişki, bilgilendirme hizmetleri (r=0.400, p<0.01) ve yiyecek
hizmetleri (r=0.411, p<0.01) arasında orta düzeyde pozitif yönde ilişki bulunurken;
algılanan sadakatin algılanan festival kalite boyutlarından biri olan festival programı
(r=0.732, p<0.01) ile arasında yüksek düzeyde pozitif yönde ilişki bulunmaktadır. Yapılan
regreasyon analizi sonucu Tüm modellerde sunulan program değişkeni, en önemli değişken
olarak model içerisinde yer almıştır.
The aim of this study is to measure the impact of the festival's quality program,
opportunities for the field (first-time goods, food and beverage services) and information
dimensions on the perceived value and satisfaction of the festival; and to measure the effect
of perceived value and satisfaction on loyalty. In this context, 423 people participated in
the Adana Kebab and Turnip Festival. However, after multivariate normal distribution and
sling analysis, 393 questionnaires were conducted. Correlation analysis was performed to
explain the relationship between perceived festival quality dimensions and festival valuesatisfaction-loyalty. According to the findings obtained from the correlation analysis, a high
positive correlation between perceived value and perceived festival quality dimensions (r
= 0.754, p <0.01), festival program which is one of perceived satisfaction and perceived
festival quality dimensions (r = 0.760, p There was a high level of positive correlation
between <0.01), a moderate positive relationship between information services (r = 0.400,
p <0.01) and food services (r = 0.411, p <0.01). program (r = 0.732, p <0.01). As a result
of the regression analysis, the program variable presented in all models was included in the
model as the most important variable.