Okulöncesinde High/Scope Yaklaşımı


GÜNAY BİLALOĞLU R.

Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.13, no.2, pp.41-56, 2004 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 13 Issue: 2
  • Publication Date: 2004
  • Journal Name: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.41-56
  • Çukurova University Affiliated: Yes

Abstract

In this paper, information regarding High/Scope approach, its goals, its basic principles,

and how to implement High/Scope approach in early childhood education was

presented. Moreover, in this paper, roles of the teacher and children in High/Scope, as

well as how the learning environment should be designed are explained. In conclusion,

it is thought that, without giving up the preschool program of the Ministry of National

Education, and integrating it with the basic principles of High/Scope approach, such as

giving children choices, planning and doing, designing the classroom environment with

children, the early childhood education will be more successful and of superior quality.

Bu makalede, erken çocukluk eğitiminde uygulanan farklı yaklaşımlardan biri olan

High/Scope yaklaşımının amaçları, temel ilkeleri ve uygulanması hakkında bilgi

verilmiştir. Makalede ayrıca High/Scope yaklaşımında öğretmenin ve çocuğun rolü,

High/Scope öğrenme ortamı da tanıtılmıştır. Sonuç olarak okullarda MEB anaokulu

programından vazgeçilmeden, High/Scope yaklaşımında çocuklara sunulan tercih

yapma, tercihleri doğrultusunda plan yapma ve çalışma, sınıf düzenini çocuklarla

birlikte oluşturma vb. gibi temel özelliklerin de bu programla iç içe kullanılması halinde

erken çocukluk eğitiminin daha başarılı ve nitelikli olacağı düşünülmektedir.