Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.13, no.2, pp.41-56, 2004 (Peer-Reviewed Journal)
In this paper, information regarding High/Scope approach, its goals, its basic principles,
and how to implement High/Scope approach in early childhood education was
presented. Moreover, in this paper, roles of the teacher and children in High/Scope, as
well as how the learning environment should be designed are explained. In conclusion,
it is thought that, without giving up the preschool program of the Ministry of National
Education, and integrating it with the basic principles of High/Scope approach, such as
giving children choices, planning and doing, designing the classroom environment with
children, the early childhood education will be more successful and of superior quality.
Bu makalede, erken çocukluk eğitiminde uygulanan farklı yaklaşımlardan biri olan
High/Scope yaklaşımının amaçları, temel ilkeleri ve uygulanması hakkında bilgi
verilmiştir. Makalede ayrıca High/Scope yaklaşımında öğretmenin ve çocuğun rolü,
High/Scope öğrenme ortamı da tanıtılmıştır. Sonuç olarak okullarda MEB anaokulu
programından vazgeçilmeden, High/Scope yaklaşımında çocuklara sunulan tercih
yapma, tercihleri doğrultusunda plan yapma ve çalışma, sınıf düzenini çocuklarla
birlikte oluşturma vb. gibi temel özelliklerin de bu programla iç içe kullanılması halinde
erken çocukluk eğitiminin daha başarılı ve nitelikli olacağı düşünülmektedir.