Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.20, sa.2, ss.214-235, 2022 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı seçilen çocuk kitaplarındaki karakterlerin özelinde
veya çevresinde gerçekleşen kültürel aktarıma ilişkin görünümleri
saptamaktır. Araştırma durum çalışması olarak kurgulanmıştır. Uzman
görüşü alınarak 5 farklı yazarın 5 kitabı incelenecek dokümanlar olarak
belirlenmiştir. Belirlenen kitaplarda yer alan kültürel ögelerin tespit
edilmesinde “Metinlere Yansıyan Kültürel Ögeler ve Alt Ögeler” başlıklı
sınıflama kullanılmıştır. Bu sınıflamada yedi ana başlık altında kültürel
ögelere ve her bir kültürel ögeye yönelik alt başlıklara yer verilmiştir.
Belirlenen kültürel ögeler; günlük yaşam, kişiler arası ilişkiler, değerler ve
eğitim, edebiyat, sanat ve müzik, gelenekler ve folklor, sosyal yaşam,
coğrafya ve mekândır. Sonuçta kültürel ögeler arasında günlük yaşamın ve
yiyecek-içecek, yemek zamanları, sofra adabı, karşılıklı konuşmalarda
kullanılan sözler ve kalıpların çocuk kitaplarında daha fazla yer aldığı
görülmüştür. Bunun yanı sıra edebiyat, sanat ve müzik kültürel ögelerinin
ise çocuk kitaplarında geçiş sıklığının oldukça az olduğu saptanmıştır. Son
olarak kültürel ögeler arasında günlük yaşamın diğer ögelere oranla çocuk
kitaplarında daha fazla yer aldığı tespit edilmiştir.