TÜRKİYE’DE BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIF KONUSUNDA YAPILAN LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ


Topal Ö., Efendioğlu A.

Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, cilt.11, sa.4, ss.1732-1753, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de “Birleştirilmiş Sınıf” kapsamında yapılan lisansüstü tezleri, üniversite, araştırma konusu, araştırma yöntemi, çalışma grubu, katılımcı sayısı, veri toplama araçları ve araştırma önerileri açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, 2006-2019 yılları arasında “Birleştirilmiş Sınıf” bağlamında yapılan 47 lisansüstü tez çalışması (iki doktora, 45 yüksek lisans) üzerinde betimsel içerik analiz yapılmıştır. Toplam 47 lisansüstü tez çalışması MaxQda 12 programı ile analiz edilmiş ve en çok 2019 yılında tez çalışması yapıldığı (n=14) belirlenmiştir. Ayrıca, 26 farklı üniversitede yapılan lisansüstü tezlerin en çok Atatürk Üniversitesinde (n=6) hazırlandığı tespit edilmiştir. Araştırmalarda çalışma grubu olarak en fazla öğretmenlerle çalışılmış ve katılımcı sayısı en çok 0-100 arasında tutulmuştur. Nicel, nitel ve karma araştırma yöntemlerinin kullanıldığı tezlerde 9 farklı araştırma deseninden yararlanılmıştır. Yirmi iki farklı konuda yapılan araştırmalarda veri toplama aracı olarak en fazla anket (n=9), görüşme formu (n=8) ve ölçek (n=8) kullanılmıştır. Araştırmaların önerileri incelendiğinde en fazla öğretmenlerin yaşadıkları problemlerin azaltılmasına yönelik önerilerde bulunulduğu görülmüştür. Buna ek olarak araştırma önerileri; okul şartlarına, öğretim programına, öğretmen adaylarına, velilere, öğretim sürecine, taşımalı eğitime, kız öğrencilerin okullaşmasına ve diğer çalışmalara yönelik öneriler kodu altında toplanmıştır. Sonuç olarak, birleştirilmiş sınıflar için tasarlanmış bir programa ihtiyaç olduğu, hizmet öncesi dönemde birleştirilmiş sınıf dersinin daha etkili işlenmesi ve öğrencilerin doğrudan köy okullarında yapacakları uygulamalarla desteklenmesi, benzer şekilde, hazırlanacak hizmet içi eğitim etkinlikleriyle öğretmen niteliklerinin geliştirilmesi önemli görülmektedir.

The aim of the study is to investigate the master and the Ph.D. level theses about multigrade class in Turkey regarding university address of thesis, subjects, working group/sample, numbers of participants, data collection tools and suggestions of thesis. Based on the aim, descriptive content analysis was applied on 47 theses (two Ph.D. and 45 master/MA) about multigrade class, which were completed between the 2006 and 2019. The data were analyzed by MaxQda 12 software. According to the results, it was determined that the most of the theses were completed in 2019 (n=14) and conducted in 26 different universities. Moreover, most of the theses on multigrade class were investigated at Atatürk University (n=6). On the other hand, most of the theses, the participants consisted of teachers and the sample sizes are limited to 100. In addition, it was determined that quantitative, qualitative, mixed methods and nine different research designs were used in the theses. Twenty-two different research contents were taken into considered in the theses. When focusing on the data collecting tools, the questionnaire (n=9), the interview form (n=8) and the scale (n=8) were the most preferred ones. It was found that, the most of recommendations were related to reducing the problems which teachers encountered in multigrade class. Furthermore, other research recommendations were classified into such recommended codes as school conditions, curriculum, teacher candidate, students’ parent, teaching process, mobile teaching, participation of female students in school and so on. As a conclusion, it can be considered that a need of new multigrade class curricula, developing the quality of the course called multigrade class with supporting teacher candidates’ internship education in the village elementary schools and supporting classroom teachers’ in-service education process are also important.