Jakarlı Numune Dokuma Makinesi Tasarımı, Prototip İmalatı ve Güvenlik Analizi


Kaplan M., ÇELİK N.

Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi dergisi, cilt.40, sa.2, ss.347-360, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, tekstil endüstrisinin Ar-Ge ihtiyaçları ve eğitim kurumlarının uygulamalı eğitim gereksinimleri için elektronik jakarlı numune dokuma makinesi tasarlanmış ve prototip imalatı gerçekleştirilmiştir. 192 kancalı elektronik jakar modülleri kullanılan prototipte, her kancaya 5 harniş bağlanarak maksimum 67,5 cm dokuma eni elde edilmiştir. Makine tasarımında TS EN ISO 12100:2010 standardı kapsamında kapsamlı risk değerlendirmesi yapılmış, mekanik ve elektronik güvenlik önlemleri alınmıştır. Geliştirilen prototip, yurtdışı menşeli benzer makinelere göre düşük maliyet avantajı sunarken, 785W elektrik tüketimi ile ekonomik işletme koşulları sağlamaktadır. Sistem tasarımı, kanca sayısının ve dokuma eninin müşteri taleplerine göre modifiye edilebilmesine imkan vermektedir. Ticarileşebilir nitelikte olan prototip, tekstil endüstrisinin Ar-Ge çalışmalarına ve eğitim kurumlarının uygulamalı eğitimlerine katkı sağlayabilecek özelliktedir.
In this study, an electronic jacquard sampling loom was designed and manufactured to meet the R&D needs of the textile industry and the practical training requirements of educational institutions. The prototype, utilizing 192-hook electronic jacquard modules with 5 harnesses per hook, achieves a maximum weaving width of 67.5 cm. The machine design incorporates comprehensive risk assessment according to TS EN ISO 12100:2010 standard, implementing mechanical and electronic safety measures. The developed prototype offers cost advantages compared to similar foreign machines while providing economical operating conditions with 785W power consumption. The system design allows changing hook numbers and weaving width according to customer demands. The commercialized prototype features capabilities to contribute to the textile industry's R&D activities and practical training in educational institutions.