The Journal of Academic Social Science Studies, sa.84, ss.77-93, 2021 (Hakemli Dergi)
Vygotsky’nin sosyokültürel kuramı ve yakınsal gelişim alanı gibi bakış
açılarının kuramsal temellerini oluşturduğu dinamik ölçme ve
değerlendirme, araştırma konusu olarak yabancı dil olarak İngilizce
öğretimi alanında öne çıkmaktadır. Buna karşın yapılan alan yazın
taraması sonucunda yabancı dil olarak Almanca öğretimi alanında
hem Türkiye'de hem de yurtdışında konunun çok fazla bilinmediği
tespit edilmiştir. Bu nedenle çalışmada dinamik ölçme ve
değerlendirmenin, yabancı dil olarak Almanca öğrenen üniversite
hazırlık sınıfı öğrencilerinin öğretici ile girdikleri öğrenme ve
öğretmeye yönelik etkileşimli konuşmalarda yardım ihtiyaçlarını
pozitif olarak etkileyip etkilemediği sınanmıştır. Veri toplama aracı
olarak öntest, sontest ve takip testi kullanılmıştır. Deney grubuna
öntest ve sontest arasında zenginleştirme programı uygulanırken,
kontrol grubuna geleneksel öğretim uygulanmıştır. Öğrenenler ve
öğretici arasındaki etkileşimli konuşmalar kayıt edilmiş, kaydedilen
konuşmaların transkripsiyonu alınmıştır. Toplanan veriler yardım
tipolojisine göre oluşturulan sütunlara kaydedilerek nitel yorumsal bir
bakış açısı ile analiz edilmiştir. Ayrıca toplanan veriler istatistiksel
olarak SPSS programı kullanılarak Mann Whitney U-Test’i ile analiz
edilmiştir. Bu bağlamda karma yöntem araştırması olan bu çalışma ile
yabancı dil olarak Almanca öğretimi ile ilgili yapılacak çalışmalar için
öncü olmak amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda yabancı dil olarak
Almanca öğrenen Türk öğrencilerin yazma becerileri bağlamında
yardım ihtiyaçları dikkate alındığında sontestte, deney ve kontrol
grubu arasında anlamlı farklılık tespit edilmemiş, takip testinde ise
deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.