Diş Hekimliği 4 ve 5. Sınıf Stajyer Öğrencilerinin Endodonti Hastalarının Yönetimi ve Klinik Prosedürlere Hâkimiyet Açısından Değerlendirilmesi: Tanımlayıcı Araştırma


Creative Commons License

Gürler K.

Türkiye Klinikleri Diş Hekimliği Bilimleri Dergisi, cilt.32, sa.1, ss.1-12, 2026 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği 4 ve 5. sınıf stajyer öğrenci-

lerinin, endodontik komplikasyonlara karşı farkındalık düzeylerini değerlendir-

mektir. Ayrıca bu komplikasyonları önlemeye yönelik klinik prosedürlere

hâkimiyet düzeyleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Gereç ve Yöntemler:

Kesitsel olan bu çalışmaya, Çukurova Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde

eğitim gören, endodonti klinik staj eğitimini tamamlamış 4 ve 5. sınıf stajyer öğ-

renciler dâhil edildi. Veriler, anket formu aracılığıyla toplandı. Verilerin istatis-

tiksel analizi için SPSS 26.0 programı kullanıldı. Öğrencilerin yaş verilerini

karşılaştırmak için Mann-Whitney U testi, cinsiyetler arasındaki oranları karşı-

laştırmak ve öğrencilerin endodontik komplikasyonlarla karşılaşma sıklıkları ve

bu komplikasyonlardan kaçınma bilgi düzeylerini değerlendiren sorulara verilen

yanıtlar ile öğrencilerin, sınıf seviyesi arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için ki-

kare testi kullanıldı. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlendi. Bulgular: An-

kete, 64’ü kadın, 44’ü erkek olmak üzere toplam 108 gönüllü öğrenci katılmıştır.

Dördüncü sınıf öğrencilerinin büyük bir kısmı kanal şekillendirmesi sırasında alet

kırmadıklarını (%79,6), tedavi sonrası veya ara seanslarda “flare-up” ile karşı-

laşmadıklarını (%87) ifade ederken, 5. sınıfların %37’si “nadiren” de olsa kök

kanalında alet kırdıklarını, %27,8’i ise “nadiren” “flare-up” ile karşılaştıklarını be-

lirtmişlerdir (p<0,05). Endodontik komplikasyonlardan kaçınma yolları hakkında

farkındalık düzeyine baktığımızda ise 4. sınıfların çoğu kök kanalında strip per-

forasyon oluşumu olan olguda (%46,3) ve “flare-up” olan olguda (%31,5) neler

yapacakları konusunda kararsız olduklarını ifade ederken 5. sınıf öğrencilerin

çoğu ise bu olgularda (%48-%83,3) nasıl bir yol izleyecekleri konusunda bilgi

sahibi olduklarını göstermişlerdir (p<0,05). Sonuç: Çukurova Üniversitesi Diş

Hekimliği Fakültesi 4 ve 5. sınıf stajyer öğrencilerinin, endodontik komplikas-

yonlarla karşılaşma sıklıkları ve bu komplikasyonlardan kaçınma yollarıyla ilgili

farkındalık düzeyleri benzerdi.

Anah tar Ke li me ler: Diş hekimliği öğrencileri; endodonti;

komplikasyonlar; kök kanal tedavisi; lisans eğitimi

Objective: The aim of this study is to assess the awareness levels

of 4th and 5th year dental intern students regarding endodontic complications. In

addition, their level of competence in clinical procedures aimed at preventing

these complications was comparatively evaluated. Material and Methods: This

cross-sectional study included 4th and 5th year dental intern students at Çukurova

University Faculty of Dentistry who had completed their endodontic clinical in-

ternship training. Data were collected via a questionnaire. SPSS 26.0 program

was used for statistical analysis of the data. Mann-Whitney U test was used to

compare the age data of the students, and chi-square test was used to compare

the rates between genders and to evaluate the relationship between the answers

given to the questions evaluating the frequency of encountering endodontic com-

plications and the level of knowledge to avoid these complications and the stu-

dents’ grade level. The significance level was determined as p<0.05. Results: A

total of 108 volunteer students, 64 female and 44 male, participated in the survey.

The majority of 4th grade students stated that they did not break any instruments

during root canal shaping (79.6%) and did not encounter flare-ups after treatment

or during interim visits (87%), while 37% of 5th grade students stated that they

“rarely” broke instruments in the root canal and 27.8% “rarely” encountered flare-

ups (p<0.05). When we look at the level of awareness about ways to avoid en-

dodontic complications, most 4th grade students stated that they were undecided

about what to do in cases with strip perforation in the root canal (46.3%) and

flare-up (31.5%), while most 5th grade students showed that they had knowledge

about how to proceed in these cases (48%-83.3%) (p<0.05). Conclusion: The

frequency of encountering endodontic complications and the awareness levels of

strategies to avoid these complications were similar among the 4th and 5th year

dental intern students at Çukurova University Faculty of Dentistry.

Keywords: Dental students; endodontics; complications;

root canal therapy; undergraduate education