Türkiye Klinikleri Diş Hekimliği Bilimleri Dergisi, cilt.32, sa.1, ss.1-12, 2026 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği 4 ve 5. sınıf stajyer öğrenci-
lerinin, endodontik komplikasyonlara karşı farkındalık düzeylerini değerlendir-
mektir. Ayrıca bu komplikasyonları önlemeye yönelik klinik prosedürlere
hâkimiyet düzeyleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Gereç ve Yöntemler:
Kesitsel olan bu çalışmaya, Çukurova Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde
eğitim gören, endodonti klinik staj eğitimini tamamlamış 4 ve 5. sınıf stajyer öğ-
renciler dâhil edildi. Veriler, anket formu aracılığıyla toplandı. Verilerin istatis-
tiksel analizi için SPSS 26.0 programı kullanıldı. Öğrencilerin yaş verilerini
karşılaştırmak için Mann-Whitney U testi, cinsiyetler arasındaki oranları karşı-
laştırmak ve öğrencilerin endodontik komplikasyonlarla karşılaşma sıklıkları ve
bu komplikasyonlardan kaçınma bilgi düzeylerini değerlendiren sorulara verilen
yanıtlar ile öğrencilerin, sınıf seviyesi arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için ki-
kare testi kullanıldı. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlendi. Bulgular: An-
kete, 64’ü kadın, 44’ü erkek olmak üzere toplam 108 gönüllü öğrenci katılmıştır.
Dördüncü sınıf öğrencilerinin büyük bir kısmı kanal şekillendirmesi sırasında alet
kırmadıklarını (%79,6), tedavi sonrası veya ara seanslarda “flare-up” ile karşı-
laşmadıklarını (%87) ifade ederken, 5. sınıfların %37’si “nadiren” de olsa kök
kanalında alet kırdıklarını, %27,8’i ise “nadiren” “flare-up” ile karşılaştıklarını be-
lirtmişlerdir (p<0,05). Endodontik komplikasyonlardan kaçınma yolları hakkında
farkındalık düzeyine baktığımızda ise 4. sınıfların çoğu kök kanalında strip per-
forasyon oluşumu olan olguda (%46,3) ve “flare-up” olan olguda (%31,5) neler
yapacakları konusunda kararsız olduklarını ifade ederken 5. sınıf öğrencilerin
çoğu ise bu olgularda (%48-%83,3) nasıl bir yol izleyecekleri konusunda bilgi
sahibi olduklarını göstermişlerdir (p<0,05). Sonuç: Çukurova Üniversitesi Diş
Hekimliği Fakültesi 4 ve 5. sınıf stajyer öğrencilerinin, endodontik komplikas-
yonlarla karşılaşma sıklıkları ve bu komplikasyonlardan kaçınma yollarıyla ilgili
farkındalık düzeyleri benzerdi.
Anah tar Ke li me ler: Diş hekimliği öğrencileri; endodonti;
komplikasyonlar; kök kanal tedavisi; lisans eğitimi
Objective: The aim of this study is to assess the awareness levels
of 4th and 5th year dental intern students regarding endodontic complications. In
addition, their level of competence in clinical procedures aimed at preventing
these complications was comparatively evaluated. Material and Methods: This
cross-sectional study included 4th and 5th year dental intern students at Çukurova
University Faculty of Dentistry who had completed their endodontic clinical in-
ternship training. Data were collected via a questionnaire. SPSS 26.0 program
was used for statistical analysis of the data. Mann-Whitney U test was used to
compare the age data of the students, and chi-square test was used to compare
the rates between genders and to evaluate the relationship between the answers
given to the questions evaluating the frequency of encountering endodontic com-
plications and the level of knowledge to avoid these complications and the stu-
dents’ grade level. The significance level was determined as p<0.05. Results: A
total of 108 volunteer students, 64 female and 44 male, participated in the survey.
The majority of 4th grade students stated that they did not break any instruments
during root canal shaping (79.6%) and did not encounter flare-ups after treatment
or during interim visits (87%), while 37% of 5th grade students stated that they
“rarely” broke instruments in the root canal and 27.8% “rarely” encountered flare-
ups (p<0.05). When we look at the level of awareness about ways to avoid en-
dodontic complications, most 4th grade students stated that they were undecided
about what to do in cases with strip perforation in the root canal (46.3%) and
flare-up (31.5%), while most 5th grade students showed that they had knowledge
about how to proceed in these cases (48%-83.3%) (p<0.05). Conclusion: The
frequency of encountering endodontic complications and the awareness levels of
strategies to avoid these complications were similar among the 4th and 5th year
dental intern students at Çukurova University Faculty of Dentistry.
Keywords: Dental students; endodontics; complications;
root canal therapy; undergraduate education