EMakalat Mezhep Araştırmaları Dergisi, cilt.17, sa.2, ss.824-855, 2024 (Hakemli Dergi)
Beklenen kurtarıcı inancına neredeyse
her toplumda rastlanılmaktadır. İlahi
dinler açısından ahir zamanda gelmesi
beklenen kurtarıcı, dünyada adaleti ve
düzeni sağlamasının yanı sıra toplu-
mun ıslahını gerçekleştirecektir. Kur-
tarıcı beklentisi İslam düşüncesinde
de karşımıza çıkar. İslam düşünce-
sinde yaygın olan görüşlerin kahir ek-
seriyetine göre tek bir kurtarıcı beklen-
tisinden değil Hz. Îsâ ve Mehdî olmak
üzere iki kurtarıcı beklentisinden bah-
setmemiz mümkündür. Bu iki kurta-
rıcı ahir zamanda kıyametin alameti
olarak gelecek, dünyadaki kaosu yok
edip İslam dininin yükselmesini sağla-
yacaklardır. Bu beklenti aynı zamanda irçok Mehdîlik iddiasının ortaya çık-
masına yol açmıştır. Mehdîlik iddia-
sında bulunan isimlerden biri de XIX.
yy’da İngiliz müstemlekesi olan Hin-
distan’da yaşayan Mirza Gulâm Ah-
med (ö. 1908) ’tir. İlk olarak müceddid-
lik sonrasında Mehdîlik/Mesihlik iddi-
asında bulunan Mirza Gulâm Ahmed,
nübüvvetle şereflendirildiğini de ileri
sürmüştür. Zira ona göre nübüvvet
kurumu devam etmektedir. Çalışma-
mızda Mirza Gulâm Ahmed’in hayatı
hakkında bilgi verilmekte, onun
mehdîlik iddiasında bulunması ve
mehdîliğini meşrulaştırmak için öne
sürdüğü fikirleri, peygamberlik söy-
lemi ve dayanakları kronolojik olarak
incelenmektedir. Mehdîlik iddiasını
daha da ileri götürerek vahiy aldığını
da dile getiren Mirza Gulâm Ahmed’in
nübüvvet söylemi ve nebîlik iddiasını
bürûz, peygamberin zıllî/gölgesi gibi
farklı kavramlarla açıklaması İslam
düşüncesindeki nübüvvet anlayışı
doğrultusunda eleştirilmiştir. Çalış-
mamızda araştırma ve etik yayın ilke-
lerine uyulmuş, literatür taraması,
karşılaştırma ve yorumlama yöntem-
leri kullanılmıştır.