The 21st century has marked the beginning of an era dominated by digital technology, which has fundamentally changed the way children interact with the world and develop their creativity. The widespread use of digital tools has given rise to a new topic of discussion full of both opportunities and challenges, especially regarding its impact on children's creativity. When the literature on this subject is examined, it is seen that there are studies showing that the use of digital tools at early ages can affect creativity both positively and negatively. In light of all these findings, as the use of digital technology continues to increase in every aspect of our lives, it becomes increasingly critical to understand its multifaceted impact on children's creative development. Therefore, it is of great importance to understand the relationship between the use of digital tools and creativity in preschool education. For this purpose, in this study, the relationship between the use of digital tools and children's creativity was investigated based on the data obtained from 193 parents of children aged between 60-96 months. Research data was collected through a demographic information form, a digital tool use checklist prepared by the researchers, and the "early childhood creativity scale" adapted into Turkish by Çiçekler, Pirpir, and Aral, (2020). The results of the correlation analysis showed that, according to parents' opinions, there was a statistically significant difference between the levels of creativity of preschool boys to girls, 5-year-old children to 6-year-old children, and parents' frequency of use of digital tools. There was a significant difference between variables, such as the number of siblings and the number of digital tools. It has been observed that there is no. These findings highlight the need for further, more in-depth studies to investigate the underlying reasons for the observed differences and to better understand how factors such as gender, age, and use of digital tools influence parents' perceptions of creativity. The results of this study are considered important for researchers to conduct more comprehensive studies on the subject and to develop and review parents' thoughts and understanding on this subject.
21. yüzyıl, dijital teknolojinin hakim olduğu, çocukların dünyayla etkileşim kurma ve yaratıcılıklarını geliştirme biçimini temelden değiştiren bir çağın başlangıcı olmuştur. Dijital araçların yaygın kullanımı, özellikle çocukların yaratıcılığı üzerindeki etkisiyle ilgili olarak, hem fırsatlar hem de zorluklarla dolu yeni bir tartışma konusuna neden olmuştur. Bu konuda literatür incelendiğinde dijital araçlarının erken yaşlarda kullanımı ile ilgili yaratıcılığı hem olumlu hem de olumsuz etkileyebileceğine dair araştırmalar olduğu görülmektedir. Tüm bu bulgular ışığında dijital teknolojinin kullanımı hayatımızın her alanında artmaya devam ettikçe, çocukların yaratıcı gelişimi üzerindeki çok yönlü etkisini anlamak giderek daha kritik hale gelmektedir. Bu nedenle okul öncesi eğitimde dijital araç kullanımı ile yaratıcılık arasındaki ilişkinin anlaşılması büyük önem taşımaktadır. Bu amaç doğrultusunda bu araştırmada 60-96 ay arası çocuğa sahip 193 ebeveynden elde edilen veriler doğrultusunda dijital araç kullanımı ile çocukların yaratıcılıkları arasındaki ilişki araştırılmıştır. Araştırma verileri, demografik bilgi formu, araştırmacılar tarafından hazırlanan dijital araç kullanım kontrol listesi ve Çiçekler, Pirpir ve Aral, (2020) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “erken çocukluk yaratıcılık ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonuçları, ebeveyn görüşlerine göre okul öncesi erkek çocuklarında kız çocuklarına, 5 yaş çocukların 6 yaş çocuklara ve ebeveynlerin dijital araçları kullanım sıklarına göre yaratıcılık düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma olduğu, kardeş sayısı, dijital araç sayısı gibi değişkenler arasında anlamlı bir farklılaşmanın olmadığı görülmüştür. Bu bulgular, gözlemlenen farklılıkların altında yatan nedenleri araştırmak ve cinsiyet, yaş ve dijital araç kullanımı gibi faktörlerin, ebeveynlerin yaratıcılık algısını nasıl etkilediğini daha iyi anlamak için daha fazla, daha derinlemesine araştırmalara duyulan ihtiyacı vurgulamaktadır. Bu çalışmanın sonuçları, araştırmacılara konu hakkında daha kapsamlı çalışmaların yapılabilmesi, ebeveynlerin de bu konudaki düşüncelerini ve anlayışlarını geliştirmek ve gözden geçirmek için önemli görülmektedir.