International J. Soc. Sci. & Education, vol.3, no.3, pp.644-657, 2013 (Peer-Reviewed Journal)
Kategorizasyon ve çapraz-sınıflandırma temel kavramsal becerilerdir ve çocukların yaşadıkları dünyayı yapılandırma ve organize etmelerine yardım ederler. Geçmiş araştırmalar yaş ve eğitimin çocukların kategorizasyon becerilerini etkilediğini öne sürmektedirler. Bu araştırma sosyoekonomik durumun (SED) çocukların kategorizasyon ve çapraz-sınıflandırma becerilerini etkileyip etkilemediğini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi düşük ve orta sosyoekonomik ailelerden gelen 150 tane altı yaş çocuğundan meydana gelmiştir. Çocuklara yiyecek maddelerini içeren kategorizasyon ve çapraz-sınıflandırma testleri verildi. Her bir test bir hedef, hedefle kategorik olarak ilişkili bir seçenek ve hedefle kategorik bir ilişkiye sahip olmayan bir seçenekten meydana gelmekteydi. Çocukların her bir testteki görevi hedefle aynı kategorideki seçeneği bulmaktı. Ayrıca, kategorizasyon testindeki her bir sorudan sonra çocuklardan seçimlerinin nedenini açıklamaları istendi. Araştırma sonucunda, orta gelirli ailelerden gelen çocukların kategorizasyon ve çapraz sınıflandırma testlerinde daha iyi performans sergiledikleri ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca, kategorizasyon yaparken orta gelirli çocukların daha çok kategorik ilişkileri temel almalarına karşın düşük gelirli çocukların kategorik olmayan ilişkileri temel aldıkları saptanmıştır.