Tüketicilerin Sanal Asistanları Kullanma Niyetinde Etkili Faktörlerin Araştırılması


Arık A., Zeren D.

Alanya Akademik Bakış, cilt.7, sa.1, ss.27-49, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 7 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.29023/alanyaakademik.1051081
  • Dergi Adı: Alanya Akademik Bakış
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.27-49
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanal asistanlar metin ve ses komutlarını insan diyaloglarını taklit ederek yerine getiren yapay zeka uygulamalarıdır. E-ticaret firmaları müşteri desteği sağlama, sipariş alma ve ürün önerileri gibi birçok görevi gerçekleştirebilmeleri sebebiyle faaliyetlerinde sanal asistanları kullanmaktadır. Bu çalışmada, tüketicilerin sanal asistanları kullanma niyetine etkili faktörler ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Teknoloji Kabul Modeli ve Kullanımlar ve Doyumlar Teorisinden faydalanılan çalışma kapsamında 382 tüketiciden veri elde edilmiştir. Yapısal eşitlik modeli ile verilerin analizi sonucunda, sanal asistanların uyumluluğunun kullanma niyetini olumlu, gizlilik kaygılarının ise olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Algılanan kullanım kolaylığı ile algılanan faydanın kullanmaya yönelik tutumu olumlu, kullanmaya yönelik tutumun da kullanma niyetini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Ayrıca, sanal asistanların sohbet gerçekliği, zevkli olmaları, zaman geçirebilirliği ve olgunlaşmamış teknoloji olmalarının kullanma niyeti üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir.