Kişisel Kültürel Değerler Ölçeği: Uyarlama Çalışması


Creative Commons License

Şahin N., Bilir F. P.

AÇÜ Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.20-34, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Kültür ölçümü ile ilgili literatürde birçok ölçme aracı bulunmaktadır. Kültürün kavramsallaştırılmasında, uygulamaya yansıtılmasında ve sosyal bilimler ile kültürler arası çalışmalarda kullanılması ile baskın bir ölçme aracı olarak Hofstede’in kültür boyutları karşımıza çıkmaktadır. Ulusal kültür bağlamında kullanılan bu boyutlar; kültürün kişisel düzeyde ölçümüne olanak sağlayacak bir ölçüm aracının (CVSCALE: The Five-Dimensional Measure of Personal Cultural Values) oluşturulmasına da neden olmuştur. Bu çalışmada, Hofstede’nin kültürel boyutlarından yararlanarak Yoo, Donthu ve Lenartowicz (2011) tarafından geliştirilen Kişisel Kültürel Değerler Ölçeği’nin (KKDÖ), Türkçe’ye uyarlanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda yükseköğretim kurumlarında çalışan akademik personelden 273 katılımcı (90’ı kadın, 183’ü erkek, 174’ü Beden Eğitimi ve Spor, 99’u diğer programlarda çalışan), çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Toplam 26 madde ve 5 alt boyuttan oluşan ölçeğin; geçerlilik ve güvenirliği için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve iç tutarlılık katsayıları ile korelasyon değerleri hesaplanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; ölçeğin orijinal ölçekle uyumlu olduğu ve iç tutarlılık katsayılarının toplamda .81, alt boyutlar için; güç mesafesi .64, belirsizlikten kaçınma .73, ortaklaşacılık .81, erillik .74 ve uzun vadeli yönelimin ise .79 olduğu belirlenmiştir. Alt boyutlar arası korelasyonun da pozitif yönlü olduğu görülmüştür. Sonuç olarak uyarlanan ölçeğin, yükseköğretim kurumlarında çalışan akademik personelin kişisel kültürel değerlerinin ortaya konulmasında geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: Akademik Personel, Beden Eğitimi ve Spor, Hofstede, Kültür, Kişisel Kültürel Değerler.

There are many measurement tools in the literature related to the measurement of culture. Hofstede’s culture dimensions appear as a dominant measurement tool with its use in conceptualizing culture, its reflecting into practice and in social sciences and intercultural studies. These dimensions of national culture have also led to the creation of a measurement tool (The Five-Dimensional Measure of Personal Cultural Values) that will allow the measurement of culture at a personal level. In this study, it is aimed to adapt Personal Cultural Values Scale (PCVS) to Turkish. The scale was developed by Yoo, Donthu and Lenartowicz (2011) using cultural dimensions of Hofstede’s. Concerning this purpose, 273 participants (90 women, 183 men, 174 Physical Education and Sports, 99 working in other programs) from academic staff working in higher education institutions composed of sample of the study. For validity and reliability of the scale, consists of 26 items and 5 sub-dimensions, confirmatory factor analysis was performed and internal consistency coefficients and correlation values were calculated. According to the analysis results, it was determined that the scale is compatible with the original scale and the internal consistency coefficients in total is .81 for sub-dimensions; power distance is .64, uncertainty avoidance is.73, collectivism is .81, masculinity is .74 and long-term orientation is .79. It was also observed that the correlation between sub-dimensions was positive. As a result, it can be said that the adapted scale is a valid and reliable measurement tool in revealing the personal cultural values of academic staff working in higher education institutions.

Keywords: Academic Staff, Physical Education and Sport, Hofstede, Culture, Personal Cultural Values.