Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, vol.5, no.1, pp.22-37, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Sosyal bilgiler öğretim programlarının içeriğindeki bilgiler, kavramlar,
beceriler ve değerlerin aktarımında çoğu zaman düz anlatım veya telkin etme
yöntemlerine başvurulmaktadır. Eğitim ortamlarını farklı yöntem, teknik ve
materyallerle zenginleştirmenin önemi göz önüne alındığında,
oyunlaştırmanın sosyal bilgiler öğretim programı içeriğinde yer alan bu
bilgi, kavram, beceri ve değerlerin öğretiminde alternatif bir yaklaşım
olabileceği düşünülmektedir. Araştırmada sosyal bilgiler eğitiminde
oyunlaştırma kullanımının öğrencilerin derse yönelik motivasyonuna,
akademik başarısına ve kalıcılığa etkisini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu
doğrultuda sosyal bilgiler dersi “Kültür ve Miras” öğrenme alanında yer alan
“Tarihe Yolculuk” konusu oyunlaştırma tasarım ilkelerine bağlı kalınarak
oyunlaştırılmıştır. Araştırma 2021-2022 öğretim yılında Adana ili Sarıçam
ilçesinde bulunan bir devlet ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
örneklemini 5. sınıf şubeleri arasından seçkisiz atama yoluyla belirlenen iki
şubedeki 44 öğrenci oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden ön test
son test kontrol gruplu yarı deneysel desen ile tasarlanan çalışmada veriler
“Sosyal Bilgiler Dersi Motivasyon Ölçeği” ve araştırmacı tarafından
geliştirilen akademik başarı testi aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin
analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Yaklaşık 6 hafta süren
deneysel süreçte dersler kontrol grubu ile mevcut öğretim programının
öngördüğü şekilde yürütülürken deney grubu ile oyunlaştırma
uygulamalarıyla yürütülmüştür. Araştırma sonucunda elde edilen veriler,
oyunlaştırmanın sosyal bilgiler derslerinde öğrencilerin akademik başarısını
derse yönelik genel motivasyonunu ve öğrenmede kalıcılığı anlamlı ölçüde
arttırdığını göstermektedir.