5th INTERNATIONAL ACADEMIC SPORTS RESEARCH CONGRESS, Trabzon, Türkiye, 07 Ekim 2021, ss.421-422
Otizm Spektrum Bozukluğu’nda Fiziksel Aktiviteye
Yönelik Kullanılan Farklı Terapi Yöntemlerinin İncelenmesi: Bir Betimsel Analiz
Çalışması
Elif Dilan Atılgan1 Gonca İnce1
1Çukurova Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi,
Adana
ÖZET
Giriş ve Amaç: Otizm Spektrum
Bozukluğu (OSB), sosyal alanlarda ortaya çıkan, iletişim ve etkileşimdeki
yetersizlikler, sınırlı, yineleyici davranışlar, ilgiler veya etkinlikler ile
kendini gösteren nörogelişimsel bir bozukluk olarak tanımlanmaktadır. OSB’de
hem medikal tedavi hem de tedaviyi destekleyici yöntemler kullanılmaktadır. Bu
yöntemlerden biri de fiziksel aktivitelerdir. Çalışmanın amacı, OSB’de fiziksel
aktiviteye yönelik kullanılan farklı terapi yöntemlerini incelemektir.
Yöntem: Bu araştırma,
betimsel bir analiz çalışmasıdır. Çalışmada 2016 yılından, 2021 yılı Eylül
ayına kadar yayınlanmış olan OSB’de fiziksel aktiviteye yönelik kullanılan
farklı terapi yöntemlerinin araştırıldığı tam metin çalışmalar incelenmiştir. OSB’de
sıklıkla karşılaşılan terapi yöntemleri (Tomatis,Mindfullness, Sherborne ve
Duyu Bütünleme) çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada; PubMed, Google Scholar
ve ERIC veri tabanları ve “Otizm”, “Tomatis Eğitimi”, “Mindfulness Eğitimi”,
“Sherborne Eğitimi” “Duyu Bütünleme Eğitimi” anahtar kelimeleri kullanılmıştır.
Anahtar kelimeler hem İngilizce hem de Türkçe dillerde taranmıştır.
Bulgular: OSB’de
kullanılan bu farklı terapi yöntemlerini içeren fulltext 70 çalışmaya
ulaşılmıştır. Tomatis terapisinin OSB’li bireylerde uygulandığı 2 araştırmada; bu
yöntemin, OSB’ye eşlik eden bulguları önemli ölçüde iyileştiren bir müdahale olduğu
belirtildi. Mindfulness temelli terapilerin OSB’li bireylerde uygulandığı 34
araştırmada; terapinin kaygı, depresif belirtiler, ruminasyon ve OSB belirtilerini
azalttığı ve genel ruh halini iyileştirdiği vurgulandı. Sherborne terapisinin OSB’li
bireylerle çalışıldığı 3 araştırmada, terapinin oyun yönlü olması nedeniyle
iletişim ve psikomotor gelişimi güçlendirdiği belirtildi. Duyu Bütünleme
Terapisi’nin OSB’li bireylerde uygulandığı 31 araştırmada ise OSB’ye eşlik eden
davranış bozukluklarında düzelme, duyu-motor ve dil becerilerinde gelişme
olduğu ayrıca sosyal becerilerde de bakıcı yardımında azalma olduğu bildirildi.
Sonuç:
OSB’li
bireylerin sosyalleşmesinde daha çok Sherborne eğitiminin etkili olabileceğini;
Tomatis, duyu bütünleme ve mindfulness eğitimlerinin ise daha çok OSB’ye eşlik
eden davranış problemlerinde etkili olabileceğini söyleyebiliriz.
Anahtar Kelimeler:
Otizm,
Tomatis terapi, Mindfulness terapi, Sherborne terapi, Duyu bütünleme terapisi
ABSTRACT
Investigation of Different Therapy Methods for
Physical Activity in Autism Spectrum Disorder: A Descriptive Analysis Study
Elif Dilan Atılgan1, Gonca İnce1
1 Çukurova University, Faculty of Sports Sciences,
Adana
Introduction and
Purpose: Autism
Spectrum Disorder (ASD) is defined as a neurodevelopmental disorder that
manifests itself with inadequacies in communication and interaction, limited,
repetitive behaviors, interests, or activities that occur in social areas. Both
medical treatment and supportive treatment methods are used in ASD. One of
these methods is physical activities. The aim of the study is to examine
different therapy methods used for physical activity in ASD.
Materials and Methods: This research
is a descriptive analysis study. In the study, full-text studies investigating
different therapy methods used for physical activity in ASD, which were
published from 2016 to September 2021, were examined. Study; It includes the
examination of 70 studies obtained by scanning the keywords "autism",
"Tomatis", "Mindfulness", "Sherborne" and
"Sensory Integration" in PubMed, Google Scholar and ERIC databases in
English and Turkish.
Findings: In 2 studies in
which Tomatis therapy was applied to individuals with ASD; It was stated that
this method is an intervention that significantly improves the findings
accompanying ASD. In 34 studies in which mindfulness-based therapies were
applied to individuals with ASD; It was emphasized that the therapy reduced
anxiety, depressive symptoms, rumination and ASD symptoms and improved general
mood. In 3 studies in which Sherborne therapy was studied with individuals with
ASD, it was stated that the therapy strengthened communication and psychomotor
development due to its play-oriented nature. In 31 studies in which Sensory
Integration Therapy was applied to individuals with ASD, it was reported that
there was improvement in behavioral disorders accompanying ASD, improvement in
sensory-motor and language skills, and a decrease in caregiver assistance in
social skills.
Conclusion: According to
the results of the studies in the literature, Sherborne education may be more
effective in the socialization of individuals with ASD; We can say that
Tomatis, sensory integration and mindfulness trainings can be more effective in
behavioral problems accompanying ASD.
Keywords: Autism, Tomatis
therapy, Mindfulness therapy, Sherborne therapy, Sensory integration therapy