Önlenebilir bir yaralanma nedeni: bisiklet kazaları ile çocuk acile getirilen olguların değerlendirilmesi


Creative Commons License

Gökulu G., YILMAZ H. L., bilen s., Çay P., Sertdemir Y., Sayın C. E.

Turkish Journal of Clinics and Laboratory, cilt.16, sa.1, ss.7-12, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Dünya genelinde, bisiklet kazaları önlenebilir çocuk yaralanmalarında önemli bir yer tutmaktadır. Çocuklarda yaralanmalara neden olan risk faktörlerinin bilinmesi etkin önlemlerin alınması için gereklidir. Gereç ve Yöntemler: Ocak-Aralık 2018 tarihleri arasında bisiklet kazası nedeni ile Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi, çocuk acil servisine getirilen 2-18 yaş arasındaki bisiklet sürücüleri geriye dönük olarak değerlendirildi. Tıbbi kayıtlar incelenerek demografik veriler, yaralanma durumları, aldıkları tanılar ve uygulanan tedaviler araştırıldı. Motorlu taşıt karışan ve karışmayan olgular karşılaştırıldı. Bulgular: Bisiklet kazası nedeniyle getirilen 158 hastanın yer alan hastaların yaş ortancası 9 (Aralık 2-17) yıl idi. Hastaların %68,4’si erkek ve %31,6’sı kadındı. Başvuru nedenlerinin en sık olanları sırası ile üst ekstremite ağrısı/yaralanması (%32,3), alt ekstremitede ağrı/yaralanma (%29,1) ve yüz bölgesinde ağrı/ yaralanma (%27,8) idi. Bisiklet kazalarından 17 (%10,8) tanesine motorlu bir taşıt karışmıştı. Motorlu taşıtın karışmış olduğu bisiklet kazaları ayrı bir grup olarak değerlendirildi ve bu kazalarda hem maksillofasiyal kırık hem de baş-boyun yaralanması tanısı alan hastaların daha yüksek sıklıkta olduğu görüldü. Bu olgulardaki cerrahi bölümlerden konsültasyon istenme oranları ve cerrahi müdahale gereksinimleri motorlu taşıtın karışmadığı bisiklet kazalarına göre anlamlı olarak yüksek bulundu (p < 0,05). Hastaların hiçbirinde kask kullanımı mevcut değildi. Ölen hasta yoktu. Çocuk yoğun bakım ihtiyacı olan 3 hastanın kafa travması mevcuttu. Sonuç: Bisiklet kazalarında hayatı tehdit eden en büyük sorun kafa travmalarıdır. Çalışmamızın sonuçları önceki çalışmalar ile uyumludur. Kask, uyarı işaretleri ve diğer güvenlik araçlarının bilinçli kullanımı ile bisiklet kazalarının vereceği zarar azaltılabilir. Acillerdeki sağlık personeli bu önemli hasta grubunda karşılaşılacak sorunlar ile ilgili bilgi sahibi olmalıdır.
Aim: Bicycle accidents are a prominent contributor to avoidable kid injuries on a global scale. Understanding the risk variables that contribute to childhood injuries is essential for implementing effective preventive measures. Material and Methods: A retrospective evaluation was conducted on bicycle riders aged 2-18 years who were referred to the pediatric emergency department owing to cycling incidents occurring between January and December 2018. Analyzed medical information to explore demographic data, injury status, diagnosis, and treatments. A comparison was made between cases involving motor vehicles and not involving motor vehicles Results: The median age of 158 patients admitted for bicycle accidents was 9 years, with an age range of 2 to 17 years. The male patients accounted for 68.4% of the total, while the female patients accounted for 31.6%. The primary causes for presentation were upper limb pain/injury (32.3%), lower limb pain/injury (29.1%), and facial pain/injury (27.8%). A motorized vehicle was a factor in 17 (10.8%) of the bicycle accidents. Motor vehicle-related bicycle accidents were analyzed as a distinct category, revealing a higher incidence of mandibular fractures and head and neck injuries. The incidence of seeking medical advice from surgical departments and the necessity for surgical intervention were notably greater in these instances as compared to bicycle accidents that did not include any motor vehicle (p<0.05). None of the patients were wearing helmets. There were no fatalities among the patients. Three patients requiring pediatric intensive care exhibited head trauma. Conclusion: The biggest life-threatening problem in cycling accidents is head trauma. The results of our study are consistent with previous studies. The damage caused by bicycle accidents can be reduced with the conscious use of helmets, warning signs and other safety devices. Health personnel in emergency departments should be informed about the problems to be encountered in this important patient group.