Akarsular Üzerindeki Köprülerin Sebep Olduğu Kabarmaların Tayini


SEÇKİN G., Atabay S., Erduran K. S., YURTAL R.

Teknik Dergi, cilt.11, sa.54, ss.2231-2240, 2000 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 11 Sayı: 54
  • Basım Tarihi: 2000
  • Dergi Adı: Teknik Dergi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2231-2240
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dikdörtgen ayaklara sahip bir köprü yapısı etrafındaki bir boyutlu akım analizleri için, HEC-RAS ve ISIS bilgisayar paket programları tarafından kullanılan dört farklı yöntemin güvenilirliği ve performansı geliştirilen bir laboratuvar modeli ile araştırıldı. Bu yöntemler sırasıyla HEC-RAS, WSPRO, USBPR ve ARCH BRIDGE yöntemleridir. Çalışma, kritik akını için deneysel köprü modeline dayanmaktadır. Sonuçta HEC-RAS yönteminin deneysel olarak ölçülen kabarma yüksekliğini yaklaşık olarak hesaplayabildiği görülmüştür. USBPR yöntemi ölçülen değerlerden çok daha büyük, ARCH BRIDGE yöntemi daha küçük, WSPRO yöntemi ise daha büyük değerler vermiştir.

The performance and reliability of four of the most popular methods namely HEC-RAS, WSPRO, USBPR, ARCH BRIDGE methods were studied using HEC-RAS and ISIS package programmes for one dimensional flow analysis of bridge with rectangular piers. The study is based on the experimental model of the bridge for critical flow conditions. The results show that the HEC-RAS method was able to accurately simulate the measured backwater values. The USBPR and WSPRO methods tended to compute the backwater to be greater than the measured values whereas the ARCH BRIDGE method computed the backwater to be much smaller than the measured values.