Educational academic research (Online), cilt.54, ss.132-143, 2024 (Hakemli Dergi)
Formal eğitim bir amaç çerçevesinde şekillenir ve önceden hazırlanmış programlar
aracılığıyla belli bir planlama ile yürütülür. Programların etkililiği çok büyük ölçüde
uygulayıcıların bu konudaki donanımlarına ve yeterliklerine bağlıdır. Bu noktada, öğretim
programlarının uygulayıcısı olan öğretmenlerin ve gelecekte uygulayıcısı olacak olan
öğretmen adaylarının program okuryazarlık düzeyleri önem kazanmaktadır. Öğretim
programı okuryazarlığı, öğretim programlarının uygulayıcıları olan öğretmenler ve
öğretmen adaylarının bir öğretim programının amaçlarını, tasarımını, uygulanmasını ve
değerlendirilmesini anlama yeteneklerini ifade eder. Bu bağlamda çalışmanın amacı;
öğretim programlarının uygulayıcılarının öğretim programı okuryazarlık düzeylerinin ve
“Fen Öğretim Programları” dersinin öğretmen adaylarının program okuryazarlığına etkisinin
belirlenmesidir. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında
“Öğretim Programı Okuryazarlık Ölçeği” nden faydalanılmıştır. Verilerin analizinde
eşleştirilmiş örneklemler için t testi ve tek yönlü varyans analizinden faydalanılmıştır.
Çalışmanın sonucunda, 4. Sınıfa devam eden öğretmen adaylarının program okuryazarlık
düzeylerinin öğretmenlerden ve 2. Sınıfa devam eden öğretmen adaylarından daha yüksek
olduğu görülmüştür. Ayrıca “Fen Öğretim programları” dersini alan öğretmen adaylarının
ders sonrasında öğretim programı okuryazarlık düzeylerinin anlamlı bir şekilde arttığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Formal education is shaped within the framework of a purpose and is carried out with
a certain planning through pre-prepared curriculums. The effectiveness of the
curriculum depends to a great extent on the equipment and competencies of the
implementers. At this point, the curriculum literacy levels of teachers, who are the
implementers of curricula, and prospective teachers, who will be the implementers in
the future, gain importance. Curriculum literacy refers to the ability of teachers and
pre-service teachers, who are the implementers of curricula, to understand the aims,
design, implementation and evaluation of a curriculum. In this context, the aim of the
study is to determine the curriculum literacy levels of curriculum implementers and
the effect of the "Science Curriculum" course on the curriculum literacy of pre-service
teachers. Descriptive survey method was used in the study. "Curriculum literacy scale"
was used to collect the data. In the analysis of the data, t-test for paired samples and
one-way analysis of variance were used. As a result of the study, it was seen that the
curriculum literacy levels of pre-service teachers attending the 4th grade were higher
than those of teachers and pre-service teachers attending the 2nd grade. In addition, it
was concluded that the curriculum literacy levels of pre-service teachers who took the
"Science Curriculum" course increased significantly after the course.