Öğretim programının uygulayıcıları ne kadar program okuryazarı?


Creative Commons License

Karaduman B.

Educational academic research (Online), cilt.54, ss.132-143, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Formal eğitim bir amaç çerçevesinde şekillenir ve önceden hazırlanmış programlar aracılığıyla belli bir planlama ile yürütülür. Programların etkililiği çok büyük ölçüde uygulayıcıların bu konudaki donanımlarına ve yeterliklerine bağlıdır. Bu noktada, öğretim programlarının uygulayıcısı olan öğretmenlerin ve gelecekte uygulayıcısı olacak olan öğretmen adaylarının program okuryazarlık düzeyleri önem kazanmaktadır. Öğretim programı okuryazarlığı, öğretim programlarının uygulayıcıları olan öğretmenler ve öğretmen adaylarının bir öğretim programının amaçlarını, tasarımını, uygulanmasını ve değerlendirilmesini anlama yeteneklerini ifade eder. Bu bağlamda çalışmanın amacı; öğretim programlarının uygulayıcılarının öğretim programı okuryazarlık düzeylerinin ve “Fen Öğretim Programları” dersinin öğretmen adaylarının program okuryazarlığına etkisinin belirlenmesidir. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında “Öğretim Programı Okuryazarlık Ölçeği” nden faydalanılmıştır. Verilerin analizinde eşleştirilmiş örneklemler için t testi ve tek yönlü varyans analizinden faydalanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, 4. Sınıfa devam eden öğretmen adaylarının program okuryazarlık düzeylerinin öğretmenlerden ve 2. Sınıfa devam eden öğretmen adaylarından daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca “Fen Öğretim programları” dersini alan öğretmen adaylarının ders sonrasında öğretim programı okuryazarlık düzeylerinin anlamlı bir şekilde arttığı sonucuna ulaşılmıştır.   

Formal education is shaped within the framework of a purpose and is carried out with a certain planning through pre-prepared curriculums. The effectiveness of the curriculum depends to a great extent on the equipment and competencies of the implementers. At this point, the curriculum literacy levels of teachers, who are the implementers of curricula, and prospective teachers, who will be the implementers in the future, gain importance. Curriculum literacy refers to the ability of teachers and pre-service teachers, who are the implementers of curricula, to understand the aims, design, implementation and evaluation of a curriculum. In this context, the aim of the study is to determine the curriculum literacy levels of curriculum implementers and the effect of the "Science Curriculum" course on the curriculum literacy of pre-service teachers. Descriptive survey method was used in the study. "Curriculum literacy scale" was used to collect the data. In the analysis of the data, t-test for paired samples and one-way analysis of variance were used. As a result of the study, it was seen that the curriculum literacy levels of pre-service teachers attending the 4th grade were higher than those of teachers and pre-service teachers attending the 2nd grade. In addition, it was concluded that the curriculum literacy levels of pre-service teachers who took the "Science Curriculum" course increased significantly after the course.