Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, cilt.7, sa.1, ss.95-121, 2007 (Hakemli Dergi)
Atıf / ©- Yılmaz, N. (2007). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümlerinde Dil ve Edebiyat
Öğretimi: Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
Dergisi 7 (1), 95-121.
Özet- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü, 1998–1999 öğretim yılından itibaren
ülkemizdeki İlahiyat Fakültelerinden bir kısmında öğretime başlamıştır. 2006–2007 yılında ise
Bölüm, YÖK kararıyla Eğitim Fakültelerine aktarılmıştır. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği
Bölümü 2009 yılının sonuna dek İlahiyat Fakültesindeki öğretimine de devam edecektir. Bölümde
“Türkçe Yan Alan” adıyla dil ve edebiyat derslerinden oluşturulmuş bir grup ders okutulmaktadır.
Bu dersler hakkında öğrenci görüşlerinden hareketle bir istatistik çalışması yapılmıştır. Çalışma,
2007 yılında mezun edilen son sınıf öğrencilerine uygulanan anket vasıtasıyla gerçekleştirilmiştir.
Böylelikle yaklaşık 10 yıllık bir sürede Türkçe yan alan derslerinin niteliği hakkında birtakım değerlendirmeler
elde edilmiştir.
Anahtar Kelimeler- İlahiyat Fakültesi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü, Dil ve
Edebiyat Öğretimi, Türkçe Yan Alan Dersleri.
Language and Literature Instructions at the Departments of Religious Culture
and Moral Knowledge Teaching: Case of Çukurova University Faculty of
Theology
Citation / ©- Yılmaz, N. (2007). Language and Literature Instructions at the Departments of
Religious Culture and Moral Knowledge Teaching: Case of Çukurova University Faculty of
Theology. Çukurova University Journal of Faculty of Divinity 7 (1), 95-121.
Abstract- Departments of Religious Culture and Moral Knowledge Teaching have been
established at some Turkish universities at the faculties of Theology since 1998–1999
academical year. In the academical year of 2006–2007 this department has been transferred
to the Faculty of Education in accordance with a decree of Higher Education Council.
However Departments of Religious Culture and Moral Knowledge Teaching will continue to
function at the Theology faculties until the end of 2009. At this department a group of
subjects related to language and literature are taught under the heading “Turkish Minor”. A
statistical study based on the views of students has been conducted. This was realized
through a survey on the final year students. As a result certain evaluations have been
obtained regarding the quality of “Turkish Minor Subjects” which have been taught for about
ten years.
Key Words-. Faculty of Theology, The Departments of Religious Culture and Moral
Knowledge Teaching Language and Literature Instructions, Turkish Minor Subjects.