Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.26, sa.1, ss.327-339, 2017 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın amacı , İletişim Bilimleri Programında eğitim görmekte olan
birinci sınıf öğrencilerinin fotoğrafçılıkla ilgili olarak kazandıkları bilgi ve
deneyimlerinin kendileri üzerindeki olası etkilerini belirlemek ve bu etkilerin,
iletişim alanında sürdürecekleri eğitime dönük olarak ne yönde katkı
sağlayabileceği sorusuna yanıt aramaktır. Buradan elde edilen sonuçların, daha
üst sınıflarda programa yerleştirilmesi düşünülen fotoğrafçılıkla ilgili zorunlu
ya da seçmeli diğer derslerin planlanması yönünde de yol gösterici olması
beklenmektedir. 30 öğrenciden (toplam popülasyonun %50 si) Doğal Sorgulama
(Naturalistic Enquiry) yöntemiyle (Erlandson vd., 1993) elde edilen yazılı
verilerden oluşan örneklem içerik çözümlemesi yöntemiyle analiz edilmiştir.
Çalışma sonunda, fotoğrafçılık eğitim ve pratiklerinin araştırmaya katılan
öğrencilerde dikkatin odaklanması, sorgulayıcı yaklaşım, empati kurma,
yaratıcılık gibi sosyal, bilişsel ve duyuşsal özelliklerine dönük olumlu katkı
sağladığı yönünde farkındalık yarattığını gösterirken, fotoğrafçılık deneyim
süreleri farklı olan iki grup arasında elde edilen bulgular nitel ve nicel olarak
kıyaslanarak, ortak ve farklı yönleri ortaya konmuştur
Anahtar kelime: fotoğrafçılık, iletişim eğitimi, içerik analizi
The purpose of this study was to investigate the impact of the knowledge and practice obtained through the Basic Photography Course on students at the Department of Communication Studies. The research also aimed to reinforce the physical infrastructure of the photography room at the faculty building through the Project budget. Verbal data was obtained from 30 students (50% of the total student population at the department) via the Naturalistic Enquiry Method (Erlandson et. all 1993) and the texts were analyzed using Content Analysis. The results obtained from two groups of students were compared. One group consisted of students who were only exposed to photography through the Introduction to Photography Course and the second group consisted of students who already had prior experience of Photography. When the findings from the two groups were compared, it was concluded that students in both groups reflected their awareness of the impact of photography practices on some of their affective, social, and cognitive skills such as their development of attention focusing, creating rapport, and using empathy, developing critical thinking skills, etc. It was concluded that while certain skills seemed to be shared by both groups, there was a significant difference between the majority of the findings obtained from inexperienced and experienced groups regarding the types of skills detected
Key words: photography course, communication studies, content analysis