Objective: This study was conducted to determine the barriers and facilitators of research utilization among midwives and nurses working in gynecology and obstetrics clinics. Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted with 85 midwives and nurses working in the obstetrics and gynecology clinics and polyclinics of a training and research hospital in the south of Turkey. Data were collected between June and December 2020, using the Personal Information Form and the Research Use Barriers Scale (RUBS). Data were collected based on the self-report of midwives and nurses. Data were analyzed using descriptive statistics, Kolmogorov-Smirnov normal distribution test, the Kruskall-Wallis H test, and the Mann-Whitney U test. Results: It was determined that midwives and nurses had a high mean RUBS score (91.22±15.30). It was determined that the highest perception of obstacles related to the use of research belonged to the sub-dimensions of "Institution" and "Nurse", and the lowest perception of obstacles belonged to the sub-dimensions of "Research" and "Presentation". 33% of midwives and nurses stated that providing access to resources is the most important facilitating factor in research use. It was found that there was no statistically significant difference between the total mean score of midwives and nurses on RUBS and all other descriptive characteristics except education. Conclusion: In the study, it was determined that midwives and nurses working in the field of gynecology and obstetrics had a high perception of barriers to using the research results. Strategies should be developed to make it easier for midwives and nurses to access research results and use them in practice (resources, internet access, etc.). For this purpose, in-house activities should be carried out to create a culture of research and evidence-based practice in the field of obstetrics and gynecology. In this context, it is important to ensure university-hospital cooperation.
Amaç: Çalışma, kadın hastalıkları ve doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin araştırma sonuçlarını kullanma engellerini kolaylaştırıcılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan çalışma, Türkiye’nin güneyindeki bir eğitim araştırma hastanesinin kadın hastalıkları-doğum klinikleri ve polikliniklerinde görev yapan 85 ebe ve hemşire ile yapılmıştır. Veriler, Haziran-Aralık 2020 tarihleri arasında, Kişisel Bilgi Formu ve Araştırma Kullanım Engelleri Ölçeği (AKEÖ) kullanılarak toplanmıştır. Veriler ebelerin ve hemşirelerin özbildirimine dayalı olarak toplanmıştır. Veriler, tanımlayıcı istatistikler, Kolmogorov-Smirnov normal dağlım testi, Kruskall-Wallis H test ve Mann-Whitney U testi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Ebe ve hemşirelerin AKEÖ puan ortalamasının (91.22±15.30) yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırma kullanımı ile ilgili en yüksek engel algısının “Kurum” ve “Hemşire” alt boyutlarına, en düşük engel algısının “Araştırma” ve “Sunum” alt boyutlarına ait olduğu saptanmıştır. Ebe ve hemşirelerin %33’ü, kaynaklara ulaşımın sağlanmasının araştırma kullanımında en önemli kolaylaştırıcı faktör olduğunu belirtmişlerdir. Ebe ve hemşirelerin AKEÖ toplam puan ortalamasıyla eğitim durumu hariç diğer tüm tanıtıcı özellikler arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. Sonuç: Araştırmada kadın hastalıkları ve doğum alanında çalışan ebe ve hemşirelerin araştırma sonuçlarını kullanım engel algısının yüksek olduğu belirlenmiştir. Ebe ve hemşirelerin araştırma sonuçlarına ulaşmasını ve uygulamada kullanılmasını kolaylaştıracak (kaynak, internet erişimi vb.) stratejiler geliştirilmelidir. Buna yönelik kadın hastalıkları ve doğum alanında araştırma ve kanıta dayalı uygulama kültürü oluşturma konusunda kurum içi faaliyetler yapılmalıdır. Bu bağlamda üniversite-hastane işbirliğinin sağlanması önemlidir.