Avrupa'da Organik Tarım ve Tarımsal Ekoloji Eğitiminde Çokdilli Bir Web Portalı Çözümü


CEBECİ Z., GÖKÇE M. A., ÜNAL M. Ü.

Akademik Bilişim Konferansı 2012 (AB 2012), Uşak, Turkey, 1 - 03 February 2012, pp.281-288

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Uşak
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.281-288
  • Çukurova University Affiliated: Yes

Abstract

The learning and teaching materials on organic agriculture which is being a popular 
production method to support agricultural and environmental sustainability in recent years are 
both limited in number and scattered due to their disseminations in different human languages. Organic.Edunet which has been developed to solve search and accessibility problems to the resources has been one of the well-developed learning materials platforms for organic agriculture and agroecology with user interfaces in 18 languages, 11.000 learning objects and the registered users more than 3.400 just in last few years. Although Organic.Edunet's popularity to disseminate the learning resources published in 16 languages, there is still a strong need to use some multilingual language tools and services because the existing translation is error prone, and is time consuming and misses opportunities to enhance the quality and efficiency of cross-language functions with available technology. In this paper, Organic.Lingua aiming to enhance Organic.Edunet Web portal is introduced, and its automated multi-lingual services are discussed. Additionally facilitating the multilingual features and extending geographical and linguistic coverage of existing Organic.Edunet portal are also addressed briefly.
 
Son yıllarda tarımsal ve çevresel sürdürülebilirlik çözümleri arasında popüler olmaya 
başlayan organik tarımla ilgili eğitim ve öğretim kaynakları hem sayıca sınırlı hem de farklı 
dillerde yayınlanmış durumdadır. Bu nedenle ortaya çıkan erişilebilirlik sorununa Avrupa 
Birliği (AB) düzeyinde çözüm arayışında olan Organic.Edunet öğrenme kaynakları platformu 
18 farklı dildeki arayüzü, 11.000 civarında öğrenme kaynağı ve 3.500 civarında kayıtlı 
kullanıcısı ile kapsamlı öğrenme platformlarından birisi olmuştur. Ancak gerek farklı dillerde 
oluşturulan içeriğin ve gerekse arama işlemlerinde kullanılan üstverinin farklı dillerde 
oluşundan dolayı ortaya çıkan kullanılabilirlik engelleri nedeniyle otomatikleştirilmiş bazı dil 
teknolojisi uygulamalarına gereksinim duyulmuştur. Organic.Edunet Web Portalı’nın mevcut 
yapısını geliştirerek yararlılık kapasitesini arttırmak, erişim ve kullanımını kolaylaştırmak için 
çeşitli dil teknolojilerinin kullanılacağı Organic.Lingua projesi başlatılmıştır. Bu çalışmada, 
Organic.Lingua’nın çokdillilik servisleri ile coğrafik kapsam ve dil sayısı bakımından kaynak 
çeşitliliği ve servis zenginliği sağlanmasında hedef ve amaçları tartışılmaktadır.