Ortaokul öğrencilerinin küresel ısınma ve ozontabakasının incelmesi konularındaki bilişsel yapıları


Taştan Kırık Ö., Pekel F.

Eğitimde Kuram ve Uygulama, cilt.12, sa.1, ss.308-357, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: Eğitimde Kuram ve Uygulama
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, Educational research abstracts (ERA)
  • Sayfa Sayıları: ss.308-357
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma öğrencilerin küresel ısınma ve ozon tabakasının incelmesi konularındaki kavramsal anlamalarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma 7 ve 8. sınıfa devam eden 50 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilere öncelikle bu iki konuda çizim yaptırılmış, ardından Küresel Isınma Anketi uygulanmış ve son olarak da anket sorularına verilen cevaplara göre seçilen öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler düzenlenmiştir. Anketin sonucunda iki sınıf seviyesi arasında anlamlı bir farkın olmadığı, çizimlerin içerik analizleri sonucunda öğrencilerin genel olarak benzer kavramsal anlamalara sahip oldukları ve görüşme sonuçlarına göre her iki sınıfta da hem ortak hem de farklı kavramsal yapıların oluştuğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde bu konuyla ilgili yapılan öğretimin öğrencilerin alternatif kavramalarını gidermede yeterince etkili olmadığı görülmüştür. 

This study aims to investigate students’ conceptual understanding about global warming and ozone layer depletion. The study was conducted with 50 middle school students in years 7 and 8. Initially, the students were instructed to make drawings, and then a Global Warming Questionnaire was implemented. Finally, semi-structured interviews were conducted with the students who were selected based on the answers they gave to the questionnaire. According to the result of the questionnaire, there was no significant difference between the grade levels. According to the results of content analysis of drawings, the students of both grade levels were found to have broadly similar conceptual understandings. The interviews indicated that, in both classes, common and different conceptual structures occurred. Also, it was revealed that the instruction given about these topics at science and technology course at 7th grade was not effective enough for the students to deal with alternative conceptions.