Prehistoric Paintings in the Akyapi Cave in Mersin / Gulnar


GİRGİNER K. S., Durukan M.

OLBA, cilt.25, ss.1-15, 2017 (AHCI) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 25
  • Basım Tarihi: 2017
  • Doi Numarası: 10.11111/11111111111111
  • Dergi Adı: OLBA
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Arts and Humanities Citation Index (AHCI), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1-15
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Mersin ili Gülnar ilçesi sınırları içinde yer alan Akyapı (Ala Kapı) Mağarası’nda 2012
yılında keşfedilen kaya resimleri, Orta Toroslar bölgesinde karşılaşılan ilk örnekler
olması nedeniyle son derece önem taşımaktadır. Mağaranın duvarlarına gelişi güzel
serpiştirilmiş olan bu resimlerde, aynı figürün tekrar tekrar betimlenmiş olduğu görülmektedir.
Kollarını dirseklerinden doksan derecelik açıyla yukarıya doğru kaldırmış ve
dizlerini yine doksan derece bükmüş olan bu insan tasvirleri aynı zamanda iri bir fallusa
(?) sahiptir. Standart bir figürün çizilmiş olması ve mağara duvarlarında başka hiçbir
konuya veya karaktere yer verilmemesi, hem mağaranın hem de resmedilen figürün
önemine işaret etmektedir. Bu durum kutsal inançlarla ilgili bazı ipuçları barındırmaktadır. İri fallusundan ötürü, çizilen figürün kutsal bir varlık olduğu, belki de mağaranın
da bu varlığın kutsal mekânı olduğu tahmin edilebilir.
Prehistorik dönemlere ait araştırmaların çok yetersiz olduğu Orta Toroslar bölgesindeki
Akyapı Mağarası resimlerinin Neolitik veya Kalkolitik döneme ait oldukları
anlaşılmaktadır.

The cave paintings in the Akyapı (AlaKapı) cave, near the town of Gülnar (Mersin)
have been discovered in 2012 and they are regarded as unique for the Middle Taurus
region. In these paintings which are excursively scattered on the cave walls, the same
figure was presented several times. The human figures have their arms raised upwards
with elbows knicked in an angle of 90º and with knees also knicked in the same angle as
the arms. The figures have big phalloi (?). The fact that the standard figure in question
was depicted several times and that there is no other subject in the cave walls indicate
the importance of both the cave and the depicted character. Because of its huge phallos,
it is suggested that the figure in question is a sacred being, and that the cave was
probably a sacred place.
It is assumed that the cave paintings of Akyapı in the Middle Taurus region where
the number of prehistoric researches are so scanty may be dated to Neolithic or
Chalcolithic period.