Akarsular Üzerindeki Farklı Tipteki Köprü Yapılarının Oluşturduğu Kabarmaların Teorik Ve Deneysel Analizi


Yurtal R. (Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 1999 - 2000

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Ekim 1999
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2000

Proje Özeti

Akarsular üzerindeki köprü yapılarının sebep olduğu kabarma miktarının hesabı için geliştirilen yöntemler enerji denklemi, momentum dengesi ve laboratuvar deneyleriyle elde edilen çeşitli katsayılarla (ayak tipi, eksantiriste, şedde tipi, köprü açıklığı vs.) bu denklemlerin bir kombinasyonuna dayanmaktadır. Bu çalışmada bir köprü yapısı etrafındaki bir boyutlu akım analizi için üç yaygın yöntemin güvenilirliği ve performansı deneysel ve teorik olarak irdelendi. Deneyler A (I. Tip) ve B (II. Tip) tipi akım durumları için çeşitli tiplerdeki modern ve kemer köprü modelleri kullanılarak yapıldı. Analizler için kullanılan yöntemler sırasıyla HEC (Enerji denklemi) Yöntemi, ARCH Bridge (momentum dengesi) Yöntemi ve Modified BRADLEY (Enerji denklemi ve çeşitli köprü ayak tipi katsayılarının bir kombinasyonu) Yöntemi'dir. Sonuçlar HEC (Enerji) yönteminin deneysel verilere çok yakın, diğer iki yöntemin ise deneysel verilere göre daha büyük değerler verdiğini göstermiştir. Bu çalışmada aynı zamanda, HEC yöntemi üzerinde, hesapları oldukça basitleştiren bir iyileştirme yapılmıştır.