Farklı Yöntemlerle Film Çözümleme Kitabı ve Ulusal Film Çalışmaları Organizasyonu


Anadolu B., Topa Çiftçi G.(Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2022

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Şubat 2022
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2022

Proje Özeti

Sinema, insanların kendilerini ve içinde yaşadıkları dünyayı anlamlandırmalarının bir yolu olarak; çok katmanlı yapısıyla hayatın birden fazla alanına temas etmektedir. Teknoloji, ekonomi, sosyoloji, psikoloji, estetik gibi insan için ve insan ile var olan pek çok alanla kesişmektedir.  Bir kültürel ürün olarak sinema ve toplumun karşılıklı temel etkileşimleri sonucunda, toplumun kültür ve zihniyet yapısı şekillenmektedir. Karşılıklı etkileşim ile üretildiği toplumdan beslenen filmler dünyaya dair yeni bakış açılarını yaratıcı yollarla sunmakta; filmlerin ürettiği söz konusu anlamlar ve bakış açıları ise kültürün bir parçası olarak yer etmektedir.  Teknolojik gelişmelerin bir sonucu olarak, insanların dünyayı anlamlandırmalarının giderek daha fazla görsel-işitsel merkezli hale geldiği ve hayatın giderek daha ağırlıklı olarak ağlar üzerinden örgütlendiği göz önünde bulundurulduğunda filmler üzerine düşünme ve anlamlandırma yollarının önemi ortaya konmuş olmaktadır. Bu doğrultuda projede, bir filme ilişkin farklı bakış açılarından okumalar ortaya koymak ve filmlerin çok katmanlı yapıları ve bu yapılara ilişkin sinema çalışmalarına katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Söz konusu amaç doğrultusunda, Covid-19 pandemi salgını sürecinde Reha Erdem tarafından Zoom uygulaması üzerinden çekimleri gerçekleştirilen ve dijital platformlar üzerinden izleyiciye sunulan Seni Buldum Ya! (2021) filminin farklı araştırmacılar tarafından farklı çözümleme yaklaşımlarıyla ele alınması; gerçekleştirilen film okumalarının kitaplaştırılması, sonuçların proje kapsamında düzenlenecek olan Ulusal Film Çalışmları Sempozyumu ile yazarlar tarafından sunularak üniversite öğrencileri, sinema paydaşları ve ilgi duyanlar ile paylaşılması yoluyla bir filmin farklı bakış açılarıyla nasıl okunabileceğinin örneklendirilerek sinema çalışmaları literatürüne katkı sağlanmasına ek olarak öğrencilerin ve sinema çözümlemelerine ilgi duyanların görsel-işitsel okuryazarlıklarını geliştirilmesi hedeflenmektedir.