Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2015 - 2019
ÖZET
Türk sinemasına ilişkin filmlere bakıldığında, aileyi konu alan filmlerin dikkat çekici miktarda olduğunu söylemek mümkündür. Toplumsal bir kurum olan aile, yapısal olarak geniş veya çekirdek aile gibi sınıflandırmaların yanı sıra, aile içi ilişki boyutları açısından da şekillenmektedir. Bu durum filmlerde aile olgusunun işlenişini de etkilemektedir. Her toplumsal kurumda olduğu gibi aile içinde de üyeler birbirleriyle iletişim kurarken iletişim sürecinin aksaması nedeniyle sorun yaşayabilmektedir. Bu nedenle, filmlere aile içi iletişim bağlamında bakıldığında, iletişim ilişkilerinin bir iletişim sorunsalı özelinde de ele alınabileceği düşünülebilir. Türk sinemasının önemli temsilcilerinden Nuri Bilge Ceylan'ın filmlerine bakıldığında, aile olgusunun sorunlu birer ilişkiler sistemi olarak yer edindiği görülmektedir. Bu çalışmada, Nuri Bilge Ceylan'ın “Kasaba” (1997) ve “Üç Maymun” (2008) filmleri, aile kurumunun yapısal özellikleriyle birlikte, kişilerarası iletişim bağlamında ve aile iletişim modelleri çerçevesinde incelenmektedir. Bu araştırmanın temel amacı, belirlenen örneklem ile günümüz koşullarında Türk sineması filmlerinde ailedeki vurgulanan iletişim sorunsalını incelemek ve kavramsal bir çerçevede yorumlamaktır. Söz konusu filmlerde, ailedeki iletişim sorunlarının nasıl şekillendiği üzerinde durulmakta, ardından iletişimin bir engel sorunu haline gelme sürecine ilişkin bir çözümleme yapılmaktadır. Çözümlemede, aile içi bireyler arasındaki ilişkiyi ifade eden ve iletişimin boyutlarından olan kişilerarası iletişim ile sözlü ve sözsüz iletişimden faydalanılmıştır. Aile iletişim modelleri bağlamında göz önünde bulundurulan filmler, Türk sinemasında aile içi iletişim engelleri kodlarının çözümlenmesini mümkün kılmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Türk Sineması, Nuri Bilge Ceylan, Aile, Kişilerarası İletişim, Aile İletişim Modelleri.