Yükseköğretimde mesleki İngilizce dersinde uygulanan beyin temelli öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı, kalıcılık ve İngilizce tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜRCAN DEMİROGLARI

Danışman: Mahmut Oğuz Kutlu

Özet:

     Bu araştırmanın amacı ,yüksek öğretimde mesleki İngilizce dersinde Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımı’nın  öğrencilerin akademik başarı, tutum ve kalıcılık etkisine yönelik etkisini incelemektir.

     Bu araştırma Hukuk Fakültesi ikinci sınıf mesleki İngilizce derslerinde Beyin Temelli Öğrenme etkinlikleri kapsamında oluşturulan  öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve kalıcılık etkisini yarı deneysel (quasi experimental) desenle incelendiği ve ayrıca nicel yöntemlerin yanı sıra, nitel araştırmanın da yer aldığı   karma yöntem araştırma desenlerinden biri olan gömülü(içe yerleşik) desen kullanılarak yapılan bir araştırmadır.Araştırmanın deneysel bölümü öntest-sontest kontrol gruplu seçkisiz desene göre yapılmıştır. Araşırmanın  çalışma evrenini Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi öğrencileri oluşturmuştur ve  çalışma örneklemini ise Hukuk Fakültesi 2. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. 2. sınıflardan A şubesi deney, B şubesi ise kontrol grubu olarak yansız atama yoluyla belirlenmiştir. Deney grubunda 36, kontrol grubunda 39 olmak üzere araştırmaya toplam 75 öğrenci katılmıştır. Deney grubundaki öğrencilerin 17’si kız, 19’u ise erkektir. Kontrol grubunda ise 21’i kız, 18’i erkektir. Araştırmanın nitel boyutu ise  deney grubu içerisinden amaçlı örneklem yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak 10 öğrenci ile yerine getirilmiştir. Bunun yanı sıra çalışmada  veri toplama araçları olarak, Mesleki İngilizce akademik başarı testi, İngilizce tutum ölçeği, öğrenci görüşlerine yer veren bir görüşme formu ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Akademik başarı testinin pilot çalışması yapılıp analiz edildikten sonra asıl deney ve kontrol gruplarına ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Ayrıca tutum ölçeği de deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarına uygulamalar her hafta 3 saat ve toplamda 21 saatlik uygulama ile gerçekleştirilmiştir. Her uygulama haftasının sonununda deney gruplarına yapılan etkinlikler ile ilgili günlükler tutturulmuştur. Araştırmanın sonunda ayrıca deney grubu öğrencilerinden seçilen bir grup ile hazırlanan görüşme soruları uygulanmıştır. Verilerin analizinde  SPSS 22, TAP (Test Analysis Program) programları kullanılmıştır. İstatistiksel veri analizinde, normal dağılım gösteren veriler için parametrik testler ; bağımsız gruplar t-testi, ve eşli gruplar t-testi,   normal dağılım göstermeyen veriler için ise non- parametrik ölçümler;   Mann Whitney U-testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi, kullanılmıştır. Ayrıca, görüşme ve yansıtıcı günlüklerden elde edilen verilerin analizinde ise içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi ışığında beyin temelli öğrenme yaklaşımı kullanılan deney grubu ile geleneksel yöntemlerin kullanıldığı kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farkın olduğu. Ayrıca deney grubunda bulunan öğrencilerin  Beyin Temelli Öğrenme yaklaşımına yöenlik olumlu tutumlar sergilediği ve kalıcılık düzeyinin de deney grubu lehine sonuçlandığı ortaya çıkmıştır.  birbirlerini destekler durumdadır. Araştırmanın nitel sonuçları da nicel verileri destekler durumdadır.